tisdag 31 december 2013

Året 2013

Så här dags är bloggarna fulla av listor med årssummeringar - och här kommer en till! (Visste inte riktigt hur jag ville göra det här, det kan hända att jag gör en "frågelista" också).

Januari

Det känns som en hel evighet sedan ... Men tack och lov har jag mina dagböcker jag kan kolla i. Mycket av det jag skriver i det här inlägget kommer jag att ta från min dagbok btw. 

Det nya året firades hos min kompis Elsa på nyårsfest (och senare nyårsövernattning). Jag hade också några städturer på KH de första dagarna av januari. Det andra veckoslutet åkte jag och Elsa upp till Jakobstad för att hälsa på Stella i hennes lägenhet där. Det var ett riktigt roligt veckoslut! 
Sen började studierna igen och jag kom in i vardagen.

Februari

Vi firade Elsa med en kväll ute på stan, fortsatte ha körlektioner, fortsatte i GY, läste hela Finlandssvensk ordbok, köpte unisport gymkort och kände mig motiverad, och träffade andra kompisar titt som tätt. 

Mars

Hade halkbana och fortsatte med körlektionerna som inte alls verkade bli bättre. Jag fick också börja barnvakta en ny flicka (har tidigare barnvaktat hennes bror, men hon har varit för ung hittills) som jag under årets lopp fått lära känna och blivit riktigt förtjust i! Jag svettades på gymmet och planerade skattjakt för GY. Jag hade också riktigt roligt med studiekamraterna och kände äntligen att vi hade blivit en sammansvetsad grupp. 

April 

April var kanske årets mest turbulenta månad. Början var bra med påsklov och så, men ungefär i mitten började jag ha flera tenter och stora deadlines. Men det var ändå de minsta av mina problem. Jag upplevde flera stora besvikelser på rad som jag tog ganska hårt faktiskt, men jag har inte och tänker inte nu heller gå in på det närmare här på bloggen. Men det var nog de allra sista dagarna av april som var de tyngsta, då bomben släpptes och vi fick veta om det ofattbara som hänt. Det var mycket som hände de två sista veckorna av april ...

Maj

Vappen firades med Leila då jag för första gången var med och såg när Havis Amanda fick sin studentmössa. 
Annars så tillbringade jag första maj studerandes, eftersom jag hade isländska tent dagen efter. När den äntligen var skriven hade jag sommarlov från skolan! Hade dock kvar en deadline (men den lämnade jag bara in elektroniskt, så jag behövde inte mera befinna mig på Unionsgatan 40). Samma dag som jag skrev tenten fick jag äntligen se "Kristina från Duvemåla". 
Vi firade med studiekamraterna att sommarlovet börjat, hade övernattning hos Ellen och Ha med GY (och hade superroligt!), tittade på Eurovision Song Contest och skapade en Tumblr-blogg. Allt det var jätteroligt. Jag åkte också iväg på roadtrip med Elsa och Hanna, till Mäntyharju, Stellas lande. Det var ett härligt veckoslut då vi fick en försmak av sommaren med bastu, grillning och solande. Jag blev igen påmind om hur fina vänner jag har. I slutet av maj deltog jag också i Siivouspäivä, vilket var en rolig upplevelse.
Solnedgång i Mäntyharju

Vad som var mindre roligt var att jag hade min inssi. Jag hade den första den 17 och kom inte igenom, men tog nya tag till den 31.5, men kom inte igenom den gången heller. Det kraschade mig totalt och jag brottades med förödmjukelse och dåligt självförtroende (när det gäller körande). Samma dag var jag på Rebeccas examensfest och blev på betydligt bättre humör.

Juni

Dagen efter att jag misslyckats i min andra inssi åkte vi upp till Österbotten för att vara med på min kusins student. Det var helt galet mycket folk, men riktigt trevligt! Vi stannade två dagar efteråt, så jag fick umgås med mina kusiner. 
Vårt vardagsrum såg vid ett tillfälle ut så här... Inte så speciellt mysig.

När vi kom hem började officiellt vår renovering hemma. I början bodde vi hemma, och flyttade grejerna från rum till rum, men efter ett tag klarade vi inte av det så vi flyttade in i min mosters tomma lägenhet. Det var en utmaning att plötsligt bo i en tvårummare, dela rum med min bror, att vara utan wifi och att inte ha alla sina saker med sig som man är van vid. Alla de saker jag använde eller hade på mig rymdes i en resväska, vilket kanske säger något om hur lite det var. Men det var ju ändå sommarlov, så jag klarade mig. 
Sveaborgsträff
Läste mycket, var på stranden med Elsa, var på sommarteater och följde noga med renoveringen där hemma. Jag hann också fira GY avslutning på Sveaborg med hela gänget. Den 17 juni, exakt en månad efter att jag haft min första inssi, hade jag min tredje inssi. Jag var helt galet nervös, men tack och lov blev jag godkänd den gången, och kunde stolt visa upp mitt nya körkort. Sista veckan i juni började jag sommarjobba på KH igen för andra sommaren i rad.  

Juli

Juli kom och sommaren stod i full blom. Jag jobbade hela den månaden och det var både givande och tungt. Tungt att stiga upp tidigt när alla andra i familjen var lediga och hade roligt, men givande eftersom jag lärde känna både jobbkamrater och tanter bättre. 

Men jag hann med lite annat än jobb också, det första veckoslutet i juli åkte vi upp till Karleby för andra gången den sommaren, men den här gången gällde det min andra kusins konfirmation. Jag var lite kluven eftersom jag ville vara med mina kusiner, men samtidigt också med Elsa och Stella som också var där (Stella sommarjobbade i Karleby). Mellan varven städade vi efter vår renovering, som blivit klar de första dagarna i juli. Många lådor skulle packas upp, gås igenom och sakerna måste finna en ny plats. Vi köpte nya möbler och försökte vänja oss vid vårt nya hem. Jag hann också träffa kompisar och fara till Borgbacken efter jobbet en dag. 

Augusti

Augusti var definitivt årets mest slappa månad. Men den började på bästa tänkbara sätt; genom att jag och mina tre bästa kompisar reste till Mallorca för en tredje gång. Det var supervarmt hela tiden (30-36 grader) och jag sög i mig så mycket av solens strålar jag bara kunde. Vi såg en del sevärdheter, shoppade, låg på stranden och vid deras pool, åt god mat, umgicks med Hannas föräldrar (det var inte föräldrafritt den här gången), hade filmkvällar och fjantade oss en hel del. Jag brände mig riktigt ordentligt (jag hade solkräm, jag lovar!) och har fortfarande kvar bikini-ränder... Men det var i alla fall en fantastisk resa och jag njöt för fulla muggar. 



Sen kom jag hem till Finland ... och gjorde typ ingenting i en månad. Var på Ellen och Has gardenparty, barnvaktade, var med gymnasiegänget till Sveaborg, var på Sylvias och Antons konfirmation och deltog för andra gången det här året i siivouspäivä, men mest var jag bara hemma och gjorde ingenting. Man måste ibland också få ha sådana perioder i sitt liv. 

September 

Efter fyra månaders paus var det dags att börja studera igen. Jag gick nästan bara kurser i mitt första biämne, nordisk litteratur och det kändes ... som ett slag i ansiktet. Studierna var inte mera roliga och dö-intressanta, utan de var mycket mer arbetsdryga och oförståeliga. Jag läste litteratur efter litteratur och saknade mina nordiska spåk-studier, och delvis också mina nordiska språk-studiekamrater eftersom flera av dem gick fler pedagogik-kurser än litteratur-kurser. Men jag vande mig, jag hade inget annat val, och sakta men säkert började jag komma in i en ny rytm. Vi firade mammas 50-års dag med pompa och ståt, och jag var på mitt första möte som MKU-styrelsemedlem. Jag fortsatte i GY och spontan-anmälde mig till en Oslo-resa. 

Oktober

Studierna fortsatte och jag drunknade i norska och danska texter, dikter och romaner. Men det var bara att bita ihop och göra det som göra skulles. Barnvaktade, var på MKU-möte, hade gruppkörtimme (har raderat det minnet från min hjärna), var på bokmässan, min Tumblr fick en massa nya follwers (vilket gjorde mig galet beroende av Tumblr) och lärde känna nya människor på mina kurser. Vi skaffade en bokhylla till vardagsrummet, vilket innebar att det sista från sommarens renovering var gjort. Men höjdpunkten var definitivt när jag, Leila och nio andra från Nordica åkte iväg till Norge, Oslo, på kurs! Vi var med om både bra och dåliga föreläsningar, åt lyxigt på hotellets restaurang, bodde fyrstjärnigt, såg sevärdheter, shoppade lite och lärde känna nya och intressanta människor. Åh, så roligt det var!!! 


November

I november firade jag min födelsedag med en liten fest hemma hos mig. Vi hade GY hos oss, vilket gjorde det extra trevligt, fick äntligen se "Cathing fire", åkte till Hangö av och an för ett MKU-möte,  men framför allt måste jag studera helt massor. Hela tiden hade vi nån roman att läsa eller en essä att skriva, vilket gjorde att jag blev väldigt studietrött... November var på ett sätt inte en så innehållsrik månad.

December

December innebar ännu hårdare studier och jag hade nästan ingen fritid alls. Det känns som att det hela tiden byggdes på lite. September gick åt till att vänja sig, oktober var tung, november tyngre och december allra tyngst. Då hade jag tenter och flera böcker att läsa som jag halkat efter med. Jag hade till och med två tenter på samma dag, vilket var ett rent helvete. Men jag klarade det! Jag var på julfest hos Leila med studiekompisarna, firade Finlands självständighet med basar och hade de sista GY-gångerna. Den allra sista gången firades med övernattning hos E&H, vilket var jätteroligt! Julstressen kickade in och jag köpte hastigt och lustigt mina julklappar. Ju närmare jul vi kom, desto fler julklappar började också jag få. Julafton var fin med famo, fafa och farbror, jag fick trevliga julklappar och var till julottan nästa dag. Så mycket mer har det inte hänt. 

Wow, vilket år! Jag som trodde att det inte hade hänt nåt alls i år, fick verkligen äta upp mina ord när jag skrev det här och faktiskt se med egna ögon vad jag allt hunnit med. Om jag måste välja en höjdpunkt, skulle det vara Mallorca-resan. Det bästa året av mitt liv har det inte varit (2012 med penkis, student, Mallorca, började studera kniper nog ändå första platsen), men nästbäst!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar