tisdag 17 december 2013

Lucka 17. En bok/böcker som förändrade mitt liv

  1. Bibeln - en självklar etta. Läs den och bli klok!
  2. Does my head look big in this? - Randa Abdel-Fattah (ungdomsbok)
    Jag lärde mig förstå hur det är att vara muslim i dagens samhälle, jag insåg att vi kristna inte sen heller är så mycket mer annorlunda än muslimerna. Verkligen en ögonöppnare! 
  3. Narnia-serien - C.S. Lewis. Den första fantasybok jag läste som fick mig att inse att fantasy också kan vara helt okej. 
  4. Stolthet och fördom - Jane Austen. Läste den i gymnasiet och blev kär i en hel tidsepok, hennes böcker och Mr. Darcy. Började drömma om baler, handskrivna brev och den tiden då män faktiskt betedde sig som gentlemän. Jag skulle inte vara den samma idag om jag inte läst hennes böcker. 
  5. Alla romaner jag läst i mina olika litteraturkurser tillsammans den här hösten. (Totalt 11 stycken!) Fast jag klagat och tyckt att de har varit jobbiga, har jag ändå sist och slutligen tyckt att de varit bra. De har introducerat mig till den kanoniserade, högt skattade litteraturen. Alla har kanske inte varit lika bra eller tilltalat mig så mycket, men tillsammans bildar de en fin grund. Nu har jag blivit inspirerad att läsa mer "fin" skönlitteratur!
  6. Boktjuven - Markus Zusak. Mycket tänkvärd och skriven på ett speciellt sätt - det är döden som är berättaren! Har hört att den håller på att bli film, awesome!
  7. Adrian Plass' he(m)liga dagbok - Adrian Plass. Tokrolig bok om hur kristet liv egentligen är. Skrattade så jag grät. 
  8. Niceville - Kathryn Stockett. Mycket tänkvärd bok om hur det var att vara svart hemhjälp hos vita kvinnor på 50/60-talet. (The help på engelska)
Finns säkert många mååååånga till, men de här är de jag kom på nu. Kan rekommendera alla böcker, de är fantastiska!

Idag har jag varit ledig hela dagen, men ändå inte eftersom jag hade deadline för min hemtenta. Jag hade tre veckor på mig att skriva den - och jag lämnar förstås allt till sista dagen. Great... Kanske inte det bästa jag skrivit, men helt samma, den är inskickad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar