fredag 13 december 2013

Lucka 11. Vilket ord brukar du alltid ha svårt med att stava?

Jo, jag vet jag är jättesen med mitt inlägg ... Men här kommer det i alla fall!

Det är faktiskt inte så många svenska ord som jag har svårt med att stava. 

När jag var i högstadiet blandade jag friskt mellan ända och enda och stavade ofta ändå som endå. Men när jag en gång lärde mig hur det är har jag inte haft problem med det. 

Det är kanske mer en fråga om att börja, men botten har nog alltid varit lite svårt att skriva. Det heter en botten- bottnen -fler botten - de där bottnen. 

En annan sak är det med engelskan. Där finns betydligt fler svårstavade ord. Eftersom allt på Tumblr går på engelska är det inte så sällan jag kollar någon online ordbok för stavning. Två supervanliga ord som because och completely brukar jag ofta kolla upp. 

Den här senaste veckan har jag också några gånger försökt stava jealous och alltid satt alla e,a,o, och u på fel ställe.  Vissa ord som liknar det svenska, men som stavas på ett främmande sätt brukar jag också ha lite problem med, t.ex. The Phillippines eller asparagus. 

När jag var yngre brukade jag ha problem med skillnaden mellan thought (tänkte/tanke), through (igenom), thouch (röra), tough (tuff) och taught (lärde), men tror nog att jag nu kan klara av dem. Enklast är det om man lyssnar på hur de är uttalade :) 

Det var alla jag kunde komma på för tillfället men jag är säker på att det säkert finns många fler! 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar