fredag 6 december 2013

Lucka 6. Mitt bästa minne från självständighetsdagen

Sjätte december brukar betyda en sak för mig, basar. Vi har nämligen varje år julbasar i kyrkan på självständighetsdagen. Så länge jag kan minnas har jag varit där. På senare år har jag varit med i försäljar-teamet, men när jag var yngre fick jag springa fritt tillsammans med Rebecca. Vi använde genast slut våra slantar vi fått av mamma och satt och mumsade på vårt godis i nåt hörn. 

Ett av de starkaste minnen jag har från min barndom är när jag och Rebecca delade på priset av en av Maires (legendarisk tant) kladdkakor. Jag minns att den kostade hela 8 euro, och att det då kändes som en jättestor summa. Våra mammor serverade det året båda köttsoppa (vilket betydde att vi var där i flera timmar) så Rebecca och jag gick till ett litet utrymme utanför kansliet där vi fick vara ifred. Vi satt på golvet och smaskade i oss en hel kladdkaka och hade jätteroligt. Det är allt jag minns. Vi kunde väl ha varit cirka 8 år kanske. 

Årets basar


Årets basar var som den alltid har varit. Jag och min kompis Anton hade huvudansvaret för snabblotteriet. Det var riktigt kul att stå och sälja! Med tiden droppade andra vänner från  Grani Youth in och kom med och hjälpte oss sälja. Jag vann en hel del godis och köpte en del böcker i loppiset (ajaj, var ska jag få plats med dem? Och när ska jag hinna läsa dem???). Nåväl. En lyckad basar var det i alla fall. På kvällen kollade vi ju självklart på självständighetsfesten! 

Grattis Finland på 96-års dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar