söndag 28 december 2014

Lucka 24: Min jul

Trots att det nu är 28 december och julen i princip är över tänker jag ändå skriva den sista luckan. 

Min jul var ... god

Mycket god mat! Julskinka, lådor, lutfisk, sill, lax, plommonkräm, sillsallad, pepparkakor, julstjärnor, lussekatter, julgröt, choklad ...

Min jul var ... lugn

Jag har inte någon stor släkt (inte i alla fall de vi umgås med) som är alldeles crazy, utan det är egentligen bara min farmor, farfar och min farbror Johan. De är 87, 85 och 46 år gamla, så det blir inte direkt ett vilt party med dem ;) Men de är riktigt gulliga nog. Min momi och mofa har varit döda i flera år, och jag blev faktiskt lite ledsen när jag tänkte på hur vi alltid tidigare brukade bjuda dem på juldagen på middag. Men vi mindes dem genom att sätta ljus på graven. 

Min jul var ... mysig

Min jul var mysig eftersom julen allmänt är mysig. Att ha ljus på, se julgranens sken, ha på stämningsfull julmusik i bakgrunden, känna god doft från köket och vara med familjen, det är vad jag kallar mysigt. 


Min jul var ... religiös

Jag blir så ledsen när så många i den här världen inte alls ägnar julens verkliga budskap och innehåll en tanke. Vi firar jul för att Gud lät sin enda son födas som människa här på jorden för att han skulle rädda hela människosläktet! Det om något är coolt! Inte hur många julklappar man fått eller hur mycket pengar och tid man spenderat på julmiddagen. 

På julafton var mamma och jag till julbönen, men det var lite misslyckat eftersom vi kom ganska sent och då fick sitta i ett sidorum där man knappt såg något. Men jag fick träffa mina vänner och önska dem god jul, vilket var kiva. Och när Gösta (pastorn) läste julevangeliet reste sig håren på mina armar, det kändes stort. Senare på kvällen när gästerna kom läste pappa också julevangeliet. På juldagen for vi iväg på den traditionella julottan kl.7 på morgonen. Det kanske låter knäppt, men det är något av det bästa med julen för mig. Jag är verkligen stolt över att jag, Anton och Ida har gjort det till en tradition!   

Min jul var ... en tid för att både ge och få

Jag fick en massa fina presenter! För att nämna några fick jag en stor och fin kokbok, en ryggsäck, ett presentkort till Adlibris, två böcker, lite porslin, ett klädesplagg, pengar och mindre småsaker. Jag känner mig så välsignad! Det var förstås också roligt att se vad de andra tyckte om de presenter jag gav till dem, speciellt mamma och pappa!

Jag hoppas ni hade en bra jul!

Ps. Jag VET att jag failade den här julkalendern totalt. Nästa år får jag hitta på enklare rubriker att skriva om ... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar