onsdag 31 december 2014

Årssummering 2014 del 1

På årets sista dag tänkte jag att det var dags att summera året som gått och se tillbaka på de bästa ögonblicken. 

Tänkte dela upp detta i två delar och (precis som förra året) svara på frågor i en lista och sen ett lite mer friare inlägg med mer bilder och sånt. 

Here we go! 



Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?

Oh yes! Många saker! Bland annat flugit ensam, varit på sitz och varit på dejt(er) ...
På vikinga sitz
Genomdrev du någon stor förändring?

När sommaren kom och mina hemska litteraturstudier var över bestämde jag mig för att vända allting och bli lycklig. När studierna började på hösten var jag beredd på dem och tänkte inte låta dem påverka mitt humör. Jag förändrade mig också och valde aktivt att vända tillbaka till Gud.  Jag valde också att studera pedagogik och bli modersmålslärare fast jag sagt till alla i tre år att jag inte skulle bli det.
 
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Ja! Ellen och Ha, våra ungdomsledare i kyrkan, fick en liten dotter i mars. Hon är så fin! Var på dopet i maj/juni. 
 
Dog någon som stod dig nära?

Inte direkt, men en som står mig nära miste en som stod hen nära, som jag också kände. Var på begravningen i juni. 
 
Vilka länder besökte du?


Sverige och Tyskland. 

Bästa köpet?

Antagligen min telefon. 
 
Gjorde någonting dig riktigt glad?

Michael Bublés konsert, Sverige-resan, sommaren, konferensen i Kokkola, tonårslägret på jumijärvi, att gå med i Studentmissionen, Berlin-resan, att jag upptäckte Booktube. 
 
Vad önskar du att du gjort mer?

Motionerat, speciellt under hösten. 

Vad önskar du att du gjort mindre?

Ätit, tyckt synd om mig själv, suttit för mycket hemma vid datorn

Bästa boken du läste i år?

Omöjligt att säga, men några favoriter var The Last Summer (Judith Kinghorn), Anna and The French Kiss (Stephanie Perkins), Gone Girl (Gillian Flynn), The Selection (Kiera Cass) och Divergent (Veronica Roth).
 
Största misstaget?

Oj, det här var en svår fråga. Kanske att jag lät mina studier under våren påverka mitt självförtroende och att jag blev så olycklig på grund av dem. 
 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Våren - ledsnare än tidigare. Hösten - gladare än tidigare. 
 
Vad spenderade du mest pengar på?

Telefonen, böcker och resor. 
 
Vad gjorde du på din födelsedag?

Jag blev grattat med presenter på morgonen, hade föreläsning i skolan och på kvällen for jag till studentmissionens måndagssamling och hade det jättekul. Kände mig älskad den dagen! 
 
Vad fick dig att må bra?

Vänner, familj, avbrott i studierna, sommaren, Youtube, Gud, Studentmissionen, att träffa nya människor och andra små saker som man inte tänker på så ofta men som egentligen har jättestor betydelse för ens välmående. 
 
De bästa nya människorna du träffade?

Alla de människor jag träffade under sommaren; i Kokkola, på sommarjobbet, på Jumilägret. Också de pojkvänner till mina vänner jag fick träffa. Också de som jag träffade via mina pedagogikstudier på hösten, speciellt Sofia. Också honom jag var på dejter med. Också de främlingar vi träffade i Berlin med Hanna. Och så förstås alla de människor jag träffat via Studentmissionen, speciellt min lifegroup. Lovely!  
Ett litet men fint tonårsläger
Mest stolt över?

Att jag blivit mer social och spontan. Och att jag vågat göra mer saker. 

Högsta önskan just nu?

Att min flytt ska gå bra och att studierna på våren också ska gå bra så att jag får mina kandidatpapper. 
 
Vad tänker du göra annorlunda nästa år? 

Säga ja till fler möjligheter, förhoppningsvis motionera mera och bli vuxen på riktigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar