måndag 16 januari 2012

Det är inte varje dag Jehovas vittnen knackar på dörren

Japp, det är sant. Även jag har fått erfara det. Men bah! De blev nog förvånade! :) 

Ingen annan än jag och Gustav var hemma, och jag gick och öppnade. Utanför stod två helt snygga killar. Deras första fråga var om jag hade tid. På finska. Jag anade vad som var i görningen men vågade inte slamma dörren i ansiktet på dem så jag sa typ "mmm". Sen plockade den ena killen fram sin Bibel och jag tänkte "Oh crap". Han läste ett bibelställe och frågade sen om jag tycker att Bibeln bara är en gammal bok som ingen läser. Då svarade jag helt pokkana "jag har faktiskt en Bibel och jag brukar läsa den" (på finska!!!). Då föll typ hakan ner till golvet på dem, för det svaret hade de inte väntat sig! Haha, det var faktiskt ganska roligt att se! Sen frågade den andra killen vad jag tycker att Bibelns röda tråd är, och jag svarade att "jag vet att Gud älskar mig". Haha! Där fick de! Jag sa det som de hade tänkt säga! Trots allt detta gav de mig ändå en broschyr och efter ett en fråga till började de ge sig av. Men. De frågade om de fick komma på nytt och knacka på. Men. Jag. Vet. Och. Kan. Inte. Vara. Oartig. På. Finska. Så. Jag. Nickade. Fast. Jag. Inombords. Tänkte. "NEEEEEEJJJJJ!!!!". Men nu har jag fått uppleva det i alla fall. Missförstå mig inte nu, de var hur trevliga som helst, men jag vill inte gå med i en sekt, okej!? Jag vet vad jag tror på :)

4 kommentarer:

  1. Hahah I know the feeling :D Vi hade en tid då jehovas vittnen hela tiden kom till oss och predikade på svenska, och beroende på vem som öppnade irriterat dörren så började de från början.

    Till slut efter många stå-vid-dörren-och-höra-allt-du-ren-lärde-dig-i-söndagsskolan, och efter många broschyrer så slutade vi till sist öppna dörren till dem.

    Vi såg dem stå vi dörren och ringa på, så vände vi bara och gömde oss.(moget I know) Väntade på att de skulle gå vidare :D hehhe Efter en tid slutade de komma >:D

    Vitsi braa med finskan, ja sku int ens ha försökt :P

    SvaraRadera
  2. Haha, va ni e roliga! :) Det var nog en knagglig finska jag talade, men de förstod mig!

    SvaraRadera
  3. Man ska bara säga att man redan e aktiv inom sin egna församling, så går dom :) Ha lyckats skaka av mig flera österbottninska gatupredikanter eller vad man nu ska kalla dem på det sättet :D

    SvaraRadera
  4. haha, joo det sku säkert vara bra att säga! Det ska jag ta o säga nästa gång om/när de kommer! :D

    SvaraRadera