söndag 18 december 2011

The young Victoria


Vad om du tittade dig i spegeln, och en drottning tittade tillbaka på dig?
Vad om du tittade dig i spegeln, och en rädd liten flicka på 18 år tittade tillbaka på dig?
Bilden tagen härifrån: http://factualimagining.wordpress.com/2010/01/07/the-young-victoria-2009-2/

Det måste ha varit så drottning Victoria av hela Storbritannien kände sig efter att ha blivit krönt som 18 åring. Wow. Alla sa åt henne att hon var för ung och oerfaren, inte kunde ju hon regera över det mäktigaste landet i världen. Men hon abdikerade inte, vad de än hittade på. Och det lönade sig, hon blev den mest älskade monarken genom tiderna och regerade ända till sin 81 års dag. Som bonus, hade hon ett lyckligt äktenskap med sin älskade Albert och fick nio barn.

Varför all denna text? Jo, eftersom jag just har sett filmen The Young Victoria. Och den var jättebra! Se den! Hon var verkligen en häftig person.
Bilden tagen härifrån: http://www.fanpop.com/spots/the-young-victoria/images/10655703/title/victoria-albert-photo

Ibland känns det som om jag hade fötts in i fel decennium. Jag fullkomligt älskar sättet de pratade på, etiketten, balerna, glamouren och ja, allt egentligen som har med perioden 1790- 1850. Såklart förstår jag att det var bara roligt att leva under den tiden om man var lady eller hertiginna och hade ett helt palats till sitt förfogande, och inte hörde till den arbetande smutsiga medelklassen. Men ändå. Jag kan inte låta bli att drömma om baler, vackra klänningar och män som på alla sätt beter sig gentlemannamässigt. Ack, om jag ändå hade levat då.

2 kommentarer:

  1. Jaa-a Hanna, om man hade levt då OCH varit rik :D men nog e jag nöjd i detta decennium, fast jag vet nog vad du menar; hövligheten och balerna på den tiden skulle man vilja uppleva.

    Kanske jag tittar filmen en dag...

    SvaraRadera