fredag 16 december 2011

Pappas lustiga ord

 Mitt intresse för språk har jag ärvt från min pappa. Han använder sig av ett mycket varierande och högklassigt språk, och det är sällan han inte förstår något ord. Men, han använder även ord som jag inte hört någon annan använda! Här är några sådana (jag har stavat dem så som man uttalar dem):

Gruto..........................................Öronvax
Kreti och pleti............................Vem som helst, fattigare folk
Ung jasse...................................Ung och oerfaren kille som oftast jobbar i en butik
Bykkona (famos uttryck)...............Byxorna (t.ex. i ”kakka i bykkona” på bebisspråk)
I tållå vete.................................Hals över huvud, utan att tänka överhuvudtaget
För brinn kära livet..................Att förtvivlat göra något
Miss i nassen.............................Mitt i natten
Kråtapåsa..................................En som ”kråtar”, tjatar mycket, är besvärlig
Takabää.....................................Ett får  
Tåråjålle.....................................Dumskalle, tönt, dåre

Det kan ibland uppstå smått pinsamma stunder då jag använt nåt av ovanstående uttryck när jag pratat med någon utanför familjen som inte förstår mig alls. För mig är orden helt normala, eftersom jag vuxit upp med dem, men för andra kan de verka helt, för att uttrycka det fint, utomjordiska. Men jag tycker bara att de är så härliga! Det kan ju hända att några av orden är sådana du känner igen, för jag vet inte om pappa är upphovsman till alla (det är han knappast). Det här är alla ord jag kommit på nu, men jag hoppas listan kommer att utökas och att orden förblir i mitt minne också den dagen då pappa inte mera själv kan säga dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar