måndag 27 maj 2013

Siivouspäivä 2013

På lördag deltog jag och Leila i ett evenemang som heter Siivouspäivä. Det går ut på att vem som helst får var som helst i stan  sälja vad som helst (förutsatt att man anmält sig). Helsingfors förvandlades till ett enda stort loppis . 

Det var egentligen Leila som deltog och jag som hängde med på ett hörn, eftersom jag själv inte sålde några grejer. Vi satt i en park nära hennes lägenhet och sålde allt från kläder till Jack Daniel's speglar. Det var jobbigt att få nersläpat alla grejer och dessutom blåste det ganska mycket. Men det var roligt att sitta mitt i stan vid vårt lilla stånd och se och prata med främmande människor. Av en kund fick vi höra att många hade slagit sig ner i parken utanför Gamla kyrkan, så jag gick dit för att ta mig en titt (vi kunde ju inte gå båda eftersom nån måste sitta där och sälja). Och där var det sannerligen en marknad. Där var massor med försäljare, och kunder som rev och slät i allt de fick tag på. Folk hade typ tömt hela sina klädskåp! Jag var i sjunde himlen! Allt var superbilligt, och kläderna var snygga och framför allt moderna. Jag tror inte någon skulle ha mage att sälja gamla, håliga och fula kläder eftersom man ju måste möta kunden öga mot öga. 

Mina fynd: 
HÄRLIGA bruna mockaskor som är precis sådan typs modell jag tittat på. De sitter dessutom helt perfekt på foten! Pris? 5 €!!!

Tog med den här blixtbilden för att skornas riktiga färg ska synas

Jag såg den här blusen ur ögonvrån och fastnade för den direkt. Den är skogsgrön (ja, jag vet, jag borde köpa mindre grönt ...) med "band-ornament". Pris? 3 €!

Ljusblått är kanske inte något man associerar mig med, men den här blusen är helt för härlig för att stå och damma i Leilas klädskåp, så jag kunde inte motstå den när Leila erbjöd den åt mig som tack. Det är något Downton abbey-likt över den. Pärlbroderiet på bröstet är vackert och romantiskt.
Vilken dag! Vilka fynd! Vilken glädje! Siivouspäivä är något jag nog kommer att delta i på nytt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar