tisdag 14 maj 2013

Eurovision Song Contest 2013

Det är väl knappast någon som missat att världens största (!) tv-program går av stapeln den här veckan. Och nu ska jag berätta något för er. Jag har alltid varit ett fan av schlager-EM som det heter så fint på svenska. Jag brukar alltid titta på "inför-ESC"-program där en grupp människor tittar igenom alla låtar och kommenterar och ger poäng. Så även i år. MEN. Jag måste ändå säga att jag är nog lite besviken i år. Det finns inte en enda sång som jag tycker är superbra. De två/tre senaste åren har jag alltid haft åtminstone en sån sång, som jag så fort jag hörde den blev kär i den. Bästa exemplet på detta var nog år 2010 då Lena vann med Satellite. 

Men jag har ändå hittat några låtar som jag tycker är helt okej ändå. De är: 

Ukraina
Den snuddar på gränsen till eurovisionsklisché, men gör ändå inte det. 

Nederländerna
Lite mystisk, nästan förförisk. Hennes röst låter lite vintage, som typ något från 50- eller 60-talet. Jag gillar hur refrängen byggs upp och blir pampig.

Malta
En sång som den här brukar aldrig vinna, men jag gillar det ändå. Fast det kanske inte blir samma sak att se det på scen som att se den här musikvideon. Det låter förresten lite som Hey soul sister (med Train).

Spanien
 Om man bortser från det mystiska säckpipsintrot är det en riktigt trevlig sång. Fast det kan hända att jag gillar den för att de sjunger på spanska ... Så jag är kanske lite blind. Om de skulle sjunga på bulgariska - skulle jag tycka om sången då? Hm ... 

Sverige
Jag trodde aldrig att jag skulle gilla Sveriges bidrag. När han vann i Melodifestivalen tyckte jag inte att han var speciell, men nu har jag glömt vem/vilka jag ville att skulle vinna istället. Efter att ha hört sången några gången har den fastnat. Jag tror ändå att Sverige inte har så hemskt stora chanser i år eftersom de vann förra året. (Jag skrattade ihjäl mig i slutet av den här videon när han säger tack för första gången. Han sjunger så mycket i falsett i sången att hans "tack" också blev det, haha!). 

Armenien
Ännu mer otippat att jag skulle gilla det här. Visst, det är lite brouken inglish men låten är helt skön ändå. Sån här musik skulle jag inte annars lyssna på. Tror tyvärr inte att de kommer att komma speciellt långt. 

Finland
Det har varit ganska mycket ståhej kring den här låten. Den är kanske lite kvinnoförnedrande, men jag tycker inte att man ska analysera en sån här sång för mycket. Den handlar om en tjej som väntar på att hennes pojkvän ska fria till henne. Punkt. Musikvideon är kanske inte den bästa, men låten är svängig och catchy. Dessutom är hon ju finlandssvensk! Så, ja, jag gillar den. Final tror jag nog att den kommer till, men sen kanske inte så högt. 

Obs! De här låtarna var inte i en speciell ordning. 

Ikväll kommer den första semifinalen och jag är ivrig! Ännu ivrigare är jag på torsdag då Finland är med och tävlar och förstås allra mest ivrig på lördag då det är final. Danmark är vinsttippat, men jag kan inte riktigt förstå varför. Jag tycker inte att låten är SÅ bra, och dessutom tycker jag hon apar Loreens tema från förra året. Det här var bara mina åsikter! Hoppas ni respekterar dem också om ni tycker annorlunda än jag  :)

3 kommentarer:

  1. Hihi jag gissade att du sku skriva nåt om Eurovisionen före jag ens öppnade din blogg! :D Intressant att du ändrat åsikt om Sveriges 2013 låt!! Jag ska också titta alla sändningarna ;) Må bästa låt vinna :D

    SvaraRadera
  2. Du känner mig för bra! ;)

    SvaraRadera