lördag 5 maj 2012

Tio dagböcker fullskrivna!

Det här var min allra första dagbok. Om jag inte minns fel så fick jag den av Rebecca!
Som du kanske vet, skriver jag dagbok varje kväll och har gjort det slaviskt i en vääääldigt lång tid. Tänkte att jag kunde skriva ett inlägg om det, eftersom folk alltid frågar mig om det :) 
Så här såg den ut, den allra första dagbokssidan jag skrev.
Så här många böcker har det blivit genom åren!
Det var i augusti, sommaren 2006, som jag beslöt mig för att börja skriva dagbok - och jag har gjort det ända sen dess! Då var jag 12 år och skulle snart börja högstadiet. Nu är jag 18 år och ska snart gå ut gymnasiet. Kontrast minsann! Mycket har mina dagböcker och jag varit med om under åren! De har tröstat mig i sorgliga tider, men också gett mig enorm glädje, eftersom jag alltid har gillat att skriva. Jag tror inte att mitt språk idag skulle vara lika bra idag utan alla dagbokssidor jag skrivit. Läser man mina dagböcker ända från början till idag skulle man märka att det är mycket mer än bara handstilen som har förändrats. Jag skriver både innehållsmässigt och stilistiskt sätt mycket bättre än jag gjorde för 5½ år sedan. Men framför allt, har jag utvecklats till att bli den unga kvinna jag är idag.
Här har jag klistrat in ett höstlöv
Här har jag klistrat in en biobiljett
Människor frågar mig också alltid hur jag har orkat skriva varje kväll. I början var det ganska svårt, men redan efter ett halvt år blev det en vana. Nuförtiden kan jag inte somna utan att ha skrivit dagbok. Att gå och lägga sig utan att ha skrivit dagbok existerar inte i min hjärna. Det är lika naturligt som att borsta tänderna varje kväll. Men det är klart att jag ibland är fruktansvärt trött, men på nåt sätt så piggnar jag alltid till medan jag skriver, och sen somnar jag direkt efter det. Också fast jag går och lägger mig efter midnatt räknar jag det som föregående dag, eftersom jag ändå skriver om den.
Den dagbok jag skrev i under 8:an
Människor frågar mig också varför jag gör det. Och ska jag vara helt ärlig vet jag inte riktigt. I början hade jag en dröm om att jag om typ 30 år skulle hitta mina gamla dagböcker (som jag helt glömt bort) och sen minnas min ungdomstid. Men idag handlar det kanske mera om det att jag får skriva ner mina tankar, berätta om hur dagen varit och när något nytt/härligt/hemskt händer har jag någonstans att skriva ner det och senare minnas dagen. Jag har ju faktiskt varenda en dag nedskriven från hela högstadiet och nästan hela gymnasiet. Det är förresten ganska bra, för ibland när vi hemma talar om typ "Vilken dag var det som....?", då kan jag bara kolla upp det i mina dagböcker! :)

Jag har aldrig låtit någon annan läsa mina dagböcker, de är alldeles för fyllda med hemligheter och mina personliga tankar, men såklart även en massa pinsamma saker jag har varit med om. Men jag kan ibland läsa upp utdrag från dem. Här är ett utdrag från min första dag i gymnasiet: (jag har inte ändrat på något, inte ens stavfel!)

" Tisdagen den 18 augusti, 21.30, i mitt rum:
Kära Dagbok! 
Jag har överlevt min första HIGH SCHOOL-/gymnasiedag! :) Hihi. Jag är mycket NÖJD! Det gick bra! Jag var nog lite nervös när jag for iväg hemmifrån med cykel. Men jag kom i tid och Elsa väntade på mig. Vi hann prata en liten stund, men sen blev vi alla visade in i jumppasalen. Rektorn pratade på om olika regler och sånt. Sen fick vi gå därifrån tillsammans med vår grupphandledare och klass. Läraren heter Annika, är moddalärare och trevlig. Min klass verkade helt okej också. Tutorerna presenterade varandra och sedan satte vi igång med en namnlek. Man sku säga sitt namn och något som man tycker om som börjar på samma bokstav och sen alla före en själv. Där var en jätte snygg typ som sa: "Jag är Niklas och jag tycker om NAKNA KVINNOR!!!"Vilken typ! :o Jag antar att han och Tomson kommer att finna varandra. Men det var en bra lek för jag fick reda på allas namn. Där fanns av alla sorter. Lissun, pojkgangstrar, nördiga pojkar, "hyggliga" killar och "hyggliga" flickor. Och en flicka och en pojke som bara talade finska med varandra och hade svarta kläder med nitar. Jag "siktade" mig genast in på den andra Hannan, hennes syster, en Bella och en Isabella. (...) När det blev lunchrast så visste jag inte riktigt var jag skulle sitta. Men jag tog mod till mig och gick efter Hanna, Sylvia, Bella och Isabella. Hanna började genast prata med mig och fick mig att känna mig välkommen. Hon är jätte trevlig! :) (Vad är det med mig och Hannor?) Bella var också helt kiva. Jag hängde med dem på rasten också. " 

Det fortsätter egentligen, men det skulle bli för långt att skriva allt. Lite nolo är det nog att jag trodde att Stella hette Bella...

Om det är något "större" som hänt brukar jag "highlighta" det viktigaste ordet!
Och i förrgår skrev jag ut min 10:onde dagbok, som jag hade haft i nästan ett år. Tänk, TIO DAGBÖCKER HELT FULLSKRIVNA!!! WOW! Nu är det bara att fortsätta på den elfte! Sluta vet jag inte när jag kommer att göra, men antagligen förr eller senare. En tanke har varit att jag ska skriva ända tills jag gifter mig, men jag vill ju förstås också skriva om bröllopet, bröllopsnatten, den första gifta dagen, äktenskapet.... så det är inte en så bra idé att sluta då. Den som lever får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar