måndag 14 maj 2012

Inträdesprovsläsing

Morsdagen firades med vitsippor och en glad mamma, men nu är det dags att återvända till verkligheten. Mitt inträdesprov är om en vecka och en dag (22.5)!!! Nu är det verkligen dags att börja läsa ordentligt. De som har träffat mig den senaste månaden har hört mig yttra orden förut, men nu sjutton också menar jag det! Fyra timmar om dagen var tanken. Hoppas jag klarar det. 

Vad läser jag då? Jo, jag har en bok som heter "Nordens språk med fötter och rötter" (intressant!) och en som heter "Svensk universitetsgrammatik för nybörjare". Den sistnämnda är väldigt tung att läsa och innehåller så många olika termer att jag drunknar i dem. Jag har lärt mig att ord kan indelas i många olika delar t.ex. o-trygg-het-en och meningar i huvudsats och bisats, olika typer av fraser, ordklasser, satsdelar och makrosyntagmer  allt på en gång. Det är tungt, men jag försöker hålla blicken fäst vid målet (d.v.s. att komma in till Nordiska språk). 

Ps. Rösta gärna i min lilla gallup här bredvid! ------------>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar