tisdag 15 maj 2012

Queen Hanna the first

Jag har alltid känt något extra för kungligheter. De fascinerar mig och jag ser upp till dem, även om jag själv bor i en republik. Men jag har alltid i hemlighet önskat att Finland hade kung (ännu hellre drottning). Varje liten flicka drömmer om att vara en prinsessa, och så var det självklart för mig också. Men intresset för kungligheter... växte jag aldrig ur. Prinsessfilmer, prinsessböcker, prinsesskläder, tiaror och för att inte tala om prinsarna har följt med mig ända sen jag var liten, eller intresset i alla fall. (Det är nu du ska stöna Hanna!)
Drottning Elizabeth som ung källa
Såg alldeles nyss den första delen av en dokumentär om Drottning Elizabeth och jag lärde mig massor nytt. Hennes pappa (som var kung) dog plötsligt och hon fick ta över tronen som 25-åring. Och nu har hon regerat i 60 år!!! Wow, vilket "tant"! Jag ser verkligen upp till henne! Men det finns ju faktiskt kungligheter på lite närmare håll, i Sverige, om du inte visste det :) Jag gillar kanske inte kungen så hemskt mycket, men Victoria desto mer. Som du säkert kan gissa så följde jag nogsamt med hela det svenska bröllopet, men förstås också det brittiska förra sommaren. Kate Middleton hör också till mina favoriter. 
Bildkälla
Men vad är det egentligen som är så fascinerande med dem? De har ju förstås makt (även om den hela tiden avskalas), får bo i fina slott och resa runt jorden, men vad jag tror det handlar om egentligen är att de lever i en s.k. modern saga, det närmaste vi kommer sagovärlden. Du vet; växa upp lycklig, träffa sin prins och leva lyckliga i alla sina dagar. De är riktiga prinsessor i vår tid, som vi andra bara kan läsa om i sagor. Jag vet ju att det är ett tungt jobb och att man har väldigt lite privatliv, men jag kan inte låta bli att (som en idiot) avundas den världen. Jag har kungligt blod i mina ådror men det är från typ 1200-talet (Karl Knutsson Bonde, kung av Sverige) så det räknas inte direkt. Jag kan aldrig bli kunglighet... om inte jag gifter mig med en prins! Nån som har prins Carl Philips nummer? :) Skämt åsido, jag hoppas att ändå en dag får vara någons prinsessa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar