onsdag 23 maj 2012

Inträdesprov 1 - check!

Det blev inget inlägg igår som jag lovade, eftersom jag hellre satt framför TV:n och kollade på den första semi finalen av ESC
 
Men i alla fall, igår var jag alltså och skrev inträdesprov. Jag var helt sick nervös hela morgonen, men konstigt nog försvann nervositeten när jag var på väg in till stan, vilket var helt sjukt skönt. Jag gick ut genom fel utgång vid metrostationen, så jag var lite borttappad en tid, men hittade nog till sist. :)
Random bild (som inte har nånting att göra med texten) för att det här inlägget inte ska se så trist ut med bara text!
Alla som skulle skriva Nordiska språk-provet (med svenska som modersmål) var ensamma i en liten föreläsningssal (alltså inga andra prov skrevs på samma ställe), så man kunde kolla in de andra. Där fanns tre vuxna (och en av dem var Jespers assistent, ni som vet) och resten var i min ålder och verkade helt trevliga. Hemma hade jag tidigare hittat statistik över hur många som hade sökt in, och det talet, 34, skrämde vettet ur mig, eftersom bara 14 kommer att antas. Men vet du vad? Bara 15 personer dök upp!!! Utan inträdesprov kan man inte bli antagen = det är bara en person som skrev inträdesprov som inte blir antagen. Och det är nog inte jag. När jag insåg det här, blev jag jätteglad!!! Själva provet var medelsvårt, vissa saker kunde jag bra, medan andra saker kommer jag nog att mista poäng på. Men det gör inte så mycket om jag missar en eller två poängare här och där :) Det kom inte en enda analysuppgift om satser, makrosyntagmer, huvudsats/bisats eller satsförkortningar, vilket var skönt, men samtidigt lite dumt eftersom jag hade läst stenhårt på det. Jag skrev i 3 ½ timme och sen lämnade jag upp. Det var jättebefriande att gå hem, det kändes verkligen som om jag kommer att komma in till nordiska språk-linjen!!! (Nu sku det vara jättepinsamt om jag sen inte heller blir antagen).

2 kommentarer: