lördag 14 april 2012

Det här med ord

Jag känner att jag vill förklara mig. Det här med ord. Jag fascineras av dem, samlar på dem och böjer dem för det mesta rätt. Det är något som har följt mig genom hela livet. Jag har alltid blivit uppmanad att läsa och skriva. Min första bok ("Prinsessan och spöket") skrev jag som 6-åring. Varje jul och födelsedag har jag fått böcker, så många att jag inte har rum för dem i bokhyllorna. Jag är inne på mitt sjätte dagboks-år. Jag har alltid varit bra på modersmål. Korsord har alltid väckt mitt intresse, ordspråk likaså. I skolan, speciellt i gymnasiet, insåg jag hur mycket mitt hjärta klappade lite extra för språkvård och modersmål i allmänhet. På min 18-års dag (när vi besökte universitetet) kände jag hur något djupt inom mig sa att det är svenska jag vill studera och jobba med i framtiden. Då såddes fröet inom mig, som snabbt växte och slog ut i blom. Nu är jag 100% säker på att det är det jag vill göra med mitt liv. Jag vet inte ännu vart studierna i svenska kommer att leda mig, kanske framför en klass eller på ett bokförlag, vad vet jag!

Källa
Man kan tala om Nordiska språk-linjen, grammatik, analyser och journalism hit och dit, men egentligen handlar allting om ord för mig. Ord kan vara små och verka obetydliga men ändå ha stor makt. Ett enkelt "ja" kan vara bättre än tusen meningar. Säg "ja" till din fästman vid altaret och ditt liv kommer garanterat att förändras. Ord kan också vara speciella och finurliga. Jag gillar att fundera på varifrån ett uttryck egentligen kommer. Har du någonsin funderat på varifrån uttrycket "få en syl i vädret" kommer? Vad är en "syl" och varför ska den vara "i vädret"? Enligt Wikipedia är en syl "ett spetsigt verktyg för håltagning". Intressant! Jag är också intresserad av lånord, språkfamiljer, dialekter och finlandismer. Att följa den svarta texten på den vita bakgrunden betyder så mycket mer än just det. Orden kallar på en, lockar och förför. De suger en in i berättelsen och för en till platser man inte kunde drömma om. Såklart kan ord också vara tråkiga och dammiga. Läs en manual till någon teknisk pryl så förstår du vad jag menar. 

Ännu en till sak, det stör mig verkligen när människor säger fel. Det kanske låter hemskt i dina öron, men så är det. Jag försöker oftast hålla min tunga i styr och inte rätta personens språkmisstag, men ibland kan jag bara inte låta bli. Speciellt när jag är arg. Ändå finns det inget mer förödmjukande för mig än när någon annan rättar mitt språk. Då vill jag oftast bara sjunka igenom jorden. Obs! Denna information får inte användas emot mig!

När jag skriver här på bloggen orkar jag inte alltid skriva "fint" och jag har för länge sedan bestämt mig för att jag ska skriva modernt och rappt, vardagligt språk med en gnutta humor/sarkasm, så att mina läsare upplever det som om jag skulle tala med dem. Så undra inte om jag ibland skriver svengelska eller t.o.m. spenska och använder smileys, trots den seriösa texten om min kärlek för ord :)

5 kommentarer:

  1. Du har verkligen hittat det du brinner för! :) Är sååå glad för din skull (och hoppas du inte alltid stör dig massor på språket i min blogg eller när jag pratar XD hehhee...)

    Jag vill se ditt fina hååår btw! :) Måste ses snart igen, jag börjar dessutom bli frisk nuu ^^

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet! :) Blev riktigt glad när jag läste inlägget. Kunde inte slita blicken från dina skriverier. Hörs! ;)

    SvaraRadera
  3. Rebecca: Jepp, det har jag! :) Tack! Jag har aldrig egentligen reagerat på ditt språk. Du sa alltid att du hade så svårt med det, så när jag började läsa din blogg blev jag förvånad hur otroligt bra språk du har! :D

    Elsa: Tack! :) Vad bra att det gladde någon annan än mig själv :D

    SvaraRadera
  4. Grattis, du har hittat din plats här i livet! :D vet exakt den känslan, kan inte vänta på att få börja studera ekonomi!!! So exited!! när har du inträdes prov??

    SvaraRadera
  5. Jepp, det har jag faktiskt, och det är en så enorm lättnad! Va roligt att du också brinner för något! :) Jag har första 22.5 och det andra 7.6

    SvaraRadera