torsdag 3 november 2011

Framtidsfunderingar

Förutom att jag blev ett år äldre idag, har jag även fått fundera på andra, nya saker. Vi var nämligen alla (abin i huvudstadsregionen) på något som kallades "Helsingforsalliansen". Vi besökte två högskolor/campus enligt eget tycke. Jag hade valt Centrum campus på förmiddagen och Soc&Kom på eftermiddagen. Båda var riktigt intressanta! I Centrum var det mest "Nordiska språk"-fakulteten jag var intresserad av, jag skulle kanske i framtiden vilja studera det svenska språket och bli språkvetare/-forskare/-lärare/-eller-vad-man-nu-blir. Efter föreläsning och rundvandring fick vi gå på lunch och då gick jag med mitt gäng på Rax.

På eftermiddagen besökte jag Soc&Kom, och där blev jag intresserad av journalist- eller social arbetarlinjen. När föreläsningen var slut gick vi på rundvandring, men vi var bara fem stycken som ville se social arbetar utrymmena, så det var riktigt "mysigt". Vi fick så där apropå prata med en professor och ställa frågor eftersom vi var så få. Vår "guide" var inte alls egentligen social arbetar studerande, utan hon var på journalistiklinjen, så jag kunde fråga henne om den också - two in one! Nu har jag alltså tre olika saker jag är intresserad av - modersmålet mitt, journalistik och socialt arbete. Många olika tankar om min framtid har passerat i min hjärna. Tänk, att om mindre än ett år så kommer jag antagligen att studera någonstans!!! Hur ska jag kunna välja rätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar