lördag 2 november 2013

Norge-resan

Om någon nu missat det, så har jag varit i Norge från måndag till fredag. Det finns så mycket jag vill berätta, men jag inser att jag inte kommer att kunna finna ord för allt. Jag vill inte heller att detta ska bli ett mammut-inlägg. Ska försöka hålla mig kort. 

Resan var alltså en studieresa. Vi var en grupp på totalt 11 studenter + lärare som alldeles för tidigt avreste från Finland till Oslo där vi blev sammanstrålade med fyra studenter från Göteborg. Vi bodde på ett konferenscenter som hette Voksenåsen och som ligger högt uppe i bergen. Utsikten var helt mindblowing!
Leila och Anne utanför Voksenåsen

Den här bilden visar inte på något sätt hur fin utsikten egentligen var!
Hotellet var fyrstjärnigt och hotellrestaurangen var helt fantastisk. Maten var supergod och väldigt lyxig. Det var en look-at-me-I-am-rich- restaurang. Det var trerättersmiddag varje dag! Har tyvärr inga bilder på maten eller från restaurangen, så ni måste bara tro på mitt ord. Vi levde verkligen som kungliga. Och allt var alltså betalt för oss. 

Huvudorsaken vi var där var för att lyssna på föreläsningar. En del var verkligen intressanta och andra satt man och gäspade sig igenom. De handlade om allt från de nordiska språken, till norsk film, till norska folksagor. Känner att jag verkligen lärt mig en hel del. Upprepade gånger fick vi höra hur dyrt det är i Norge, hur det finns två skriftspråk och hur de har över 500 miljarder euro i oljepengar. Är nästan Norge-expert nu. 
Men allt var inte bara föreläsningar. Två dagar tog vi buss ner till Oslo och fick besöka finska ambassaden, finsk-norska institutet och föreningen Norden. Vi fick också en guidad rundtur i "byen" som de säger (by är stad på svenska) med bussen. Vi gick i Vigelandsparken, besökte vikingamuseet och Kon-Tiki - museet och såg operan. På egenhand gick vi till Rådshuset och vandrade omkring längs huvudvägarna. En kväll stannade vi också vid Holmenkollen och knäppte några bilder.
Vigelandsparken

I Vigelandsparken

Vikingaskepp

KonTiki-museet

Operan (den var cool för man kunde gå på taket)

På Opera-taket

Rådhuset
Holmenkollen
En annan viktig del av resan var umgänget. Jag kände i princip bara en person bra från tidigare, och det var Leila. Men jag fick lära känna en massa trevliga nya människor. Speciellt bra lärde jag känna två flickor som också studerar nordisk litteratur just nu. Men det var också roligt att prata med dem som studerar Nordiska språk med finska som modersmål, eftersom de har en lite annan vinkel än vi som har svenska som modersmål. 

 Norskan har också aktiverats och jag har nu nästan inget problem alls att förstå vad de säger. Jag upptäckte också att jag på min finlandssvenska också kunde bli förstådd. Gång på gång sade de också att vi alltid ska tala vårt modersmål, eller skandinaviska (man kastar in nåt ord på norska eller danska) för att vi inte ska förlora språkförståelsen mellan länderna. Så tala alltid ditt modersmål när du reser i Norden!

Det var alltså en jättebra resa med många skratt, fint väder, trevliga människor, lyxig omgivning och roligt program. Åk för allt i världen till Oslo gott folk, det är en jättevacker stad! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar