torsdag 21 november 2013

Dikter

Som Nordisk litteratur-student läser jag vääääldigt mycket dikter. När jag först började studera i höst kändes det här med dikter lite skrämmande. Jag har visserligen skrivit lite dikter själv, men jag har aldrig egentligen läst lyrik, åtminstone inte på fritiden. Nu har vi fått en uppgift som jag faktiskt ser framemot att göra! Vi ska välja 2-3 dikter och analysera rytm- och bildaspekten i dem. 

När jag googlade hittade jag en massa fina dikter! Här kommer några av dem:

Änglakärlek
Dig, som biter, 
dig, som sargar,
dig, som sliter
mig i trasor,
dig som slår
mig i sår, 
dig, som gett av
tacksamhet
slag och bett av
tigrar, vargar,
dig, som slog, och dig, som bet,
mitt bland fasor,
bett och slag,
älskar jag.

(Gustav Fröding)

Den tycker jag är fin. Rytmen är också väldigt markant, man liksom väntar hela tiden på "förklaringen", slutet på meningen som börjar med "dig", och till sist kommer den och rimmar så fint med versen ovanför. 

Skuggor reser i natten  

Skuggor reser i natten.
 Vaken söker ett spår.
Månen glittrar i vatten,
sömnlösheten är svår. 
Mörkret lockar att sova, 
men tanken ropar på ljus.
Sömnen vore en gåva,
mina ögon är fulla av grus. 

Minnet finner en mening.
Orden bygger en scen. 
Hjärnan får nog sin rening,
om ändå sömnen är klen.
Vinden piskar runt räcket.
Grenar böjer och slår.
Vaknaden vänder på täcket.
i vila och timmarna går.

Skuggor reser i natten.
Vaken letar sitt bo.
Speglar krusning i natten,
klockan går, ingen ro.
Morgonrodnaden springer,
att hinna dagen fatt.
Väckarklockan den ringer,
och själv har jag glömt det var natt.

(Göran Hansson)

Jag tycker också om den här dikten, den har klara bilder och skapar en fin stämning. Jag ska faktiskt ha en presentation om den här dikten imorgon!
Och sist men inte minst:
 
Ord är så mäktiga

Ord är fantastiska
har du tänkt på det -
man kan smeka med ord
mjukare än med handen
man kan slå med ord
hårdare än med handen

ord är så fantastiska
de kan lindra sorgen
och förstärka glädjen
ord kan vara så flyktiga
men även beständiga
- i ett hjärta

ord är så mäktiga
de kan starta krig
och sluta fred
ord kan förlåta
men också så hat
och bitterhet -

därför ber jag dig
använd orden väl
använd orden rätt
men framför allt
- använd orden
den som äger orden
blir aldrig fattig

(Birger Franzén)

Den här dikten tycker jag jättemycket om. Den är klar och redig, men det är främst innehållet och budskapet jag fastnar för. Jag har ju själv tänkt och skrivit liknande. Fantastiskt bra!
Jag tycker att det är så bra att vi får välja själv! De flesta dikter vi har läst i kurserna har varit ganska svåra och ibland till och med obegripliga (enligt mig), så att vi nu får välja vilka dikter som helst är verkligen ett bra sätt att engagera folk, för jag blir verkligen engagerad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar