söndag 10 februari 2013

Goodreads

Nu ska alla bokälskare titta hit! Även om du bara läser nån bok någon gång då och då kan det här vara intressant för dig! 
 Jag har i över ett års tid varit med på Goodreads som är en tjänst som vem som helst kan använda. Man skapar ett konto med lösenord och sen är det bara att börja!

Vad ska man göra då? Jo, man kan bocka av alla de böcker man har läst, vill läsa och läser för tillfället. Det finns böcker från hela världen som man kan pricka in. Så först har man en bok i en "bokhylla" som heter "want to read" och när man läst den flyttar man den till bokhyllan "read". Då kan man samtidigt bedöma boken (0-5 stjärnor) och skriva en recension. Man kan kategorisera sina böcker i hur många andra bokhyllor som helst. Jag har t.ex. bokhyllor som heter "Jane Austen fan-books", "klassiker", "kungligt", "gråta floder", "tog lång tid", "chik-lit" och många andra jag hittat på. På basen av man har i sina bokhyllor hittar datorn andra böcker som man kanske skulle vara intresserad av, rekommendationer alltså. På det sättet har jag hittat några riktiga guldkorn!

För år 2012 gick jag med i en "Goodreads reading challenge" då jag i början av året "made a pledge" att försöka läsa 30 böcker under året. Det var kul att se hur bra man hade klarat sig och se hur många procent man hade klarat av och hur många man ännu hade kvar. Jag klarade faktiskt av att läsa 30 böcker, men det var på håret. Det här året har jag satt in 32 böcker, men vi får nu se hur det går med det ...

 
Dessutom ingår det en social funktion i den här tjänsten. Man kan ha vänner och då ser man vad de läser för tillfället och alla deras andra böcker. När någon skriver en recension eller bara markerar någon bok i någon bokhylla kan man (om man är vänner) skriva en kommentar. Så det fungerar lite som Facebook, bara med böcker. 

Och det är här DU kommer in i bilden. Det är nämligen så att jag bara har en endaste vän. Snyft. Forever alone. Och hon var passiv i nästan ett år tills hon äntligen kom ihåg sitt lösenord alldeles nyligen. Så det kändes lite lame. Om du redan är medlem eller om du nu går med (vilket jag hoppas att du gör!) så skicka mig en friendrequest

Här är länken : http://www.goodreads.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar