söndag 17 februari 2013

Det här med ... ett hälsosamt liv

Nu tänker jag skriva ett riktigt personligt inlägg. Blotta min själ för er, typ. Detta är det tredje inlägget i min lilla "det här med ..."-serie. 

En av de största osäkerheterna jag går och bär på är just det jag går och bär på, d.v.s. min vikt. Ni som har känt mig länge vet att jag alltid varit lite ... mullig. There, I said it! Jag har aldrig varit smal (förutom på de lägsta klasserna i lågstadiet), men aldrig heller så där ... tjock. Usch, vad jag hatar det ordet, tjock. 

Jag har alltid haft den inställningen att livet ska man njuta av, också när det kommer till mat. Jag älskar nästan all form av mat, vilket såklart är en nackdel. Franskiskar, hamburgare, pizza, feta såser, mycket salt, kakor, kex, munkar, godis, chips och popcorn är allt som jag älskar att sätta i mig. 
bildkälla
 I det här "livet ska man njuta av"-konceptet ingår också att jag alltid varit negativt inställd till motion av alla dess sorter. Varför skulle jag frivilligt vilja utsätta mig för saker som i vissa fall gör ont, får mig att flåsa som en galning och värst av allt - bli svettig. Det där med att man mår bra efter motion har jag alltid fnyst åt. Eller, nej, inte egentligen. Nästan varje gång jag utfört någon fysisk aktivitet blir jag överraskad över hur mycket jag egentligen klarar av och orkar - och då får jag en känsla av välbefinnande. Men den känslan försvinner ganska snabbt när jag tänker på hur jag måste ha sett ut eller när jag följande dag vaknar med muskler som fullkomligt brinner. Men det har också andra orsaker, t.ex. så fick jag aldrig egentligen chans att visa att jag kunde något i skoljumppan eftersom det alltid var killarna/de idrottande tjejerna som fick bollen passad till sig och kunde göra mål. När man skulle välja lagkamrater brukade jag oftast bli vald som typ femte eller  fjärde sist. Det stärkte inte direkt självförtroendet. Så jag har aldrig egentligen motionerat utanför skolan. 
bildkälla
En del människor blir väldigt förvånade när de får höra att jag aldrig hade haft en bikini förrän jag var 16 år gammal. Men det har att göra med det att jag aldrig tyckte att jag var tillräckligt smal för att ha en sån. När jag sen skaffade mig en var jag väldigt försiktig med vem som fick se mig i den och dök så snabbt som möjligt ner i vattnet. En endaste en gång har jag blivit fotad i bikini (Mallorca 2010) och de bilderna synade jag noga och raderade utan att blinka de bilder där min kropp inte framstod som fördelaktig. Om nån någongång sade något som hade kombinationen du (jag) och tjock reagerade jag alltid, också om det inte alls var menat som nedsättande. Tack och lov har ingen någonsin satt rakt ut att jag är tjock/mullig och det är jag tacksam för. En annan sak är också att jag blivit uppfostrad till att alltid äta all mat jag har på tallriken. Det är en väldigt fin tanke, men har gjort att jag ofta fortsätter äta fastän jag redan är mätt.

Men alla de här sakerna betydde egentligen inte så mycket under min skoltid eftersom jag alltid ändå såg någorlunda okej ut och var klassad som "normal med lutning åt det fetare hållet". Allt det här har förändrats på ett år. När jag gick i skolan promenerade jag varje dag från och till skolan och fast det tog bara 10-20 minuter/väg så var det ändå en form av motion som jag inte insåg vikten av. Jag höll mig på samma vikt hela högstadiet och gymnasiet. Men så fort jag slutade gå varje dag till skolan (alltså efter penkkisen för ett år sen) började kilona sakta smyga sig på. I början tog jag det mer lättvindigt eftersom jag tänkte att ett eller två kilo inte spelade någon roll och att det bara var kroppens reaktion på att jag slutat gå till skolan. Men det slutade inte där. Med tungt hjärta kan jag berätta att jag gått upp 5 kilo på ett år. Och det tycks vara en stadig kurva uppåt. 

Bildkälla
Här om dagen när jag ställde mig på vågen hoppade hjärtat över ett slag när jag såg siffran som betydde att jag faktiskt hade gått upp 5 kilo sen jag slutade gymnasiet. Det betydde att mitt BMI har stigit med flera siffror och att om jag går upp ens ett halvt kilo överskrider det gränsen för övervikt!!! Då insåg jag något. Om jag ska göra något - så ska det ske NU. Nu men inte nu. NU. Jag vill inte gå samma öde till mötes som mina föräldrar gick. De var också slanka eller mulliga som unga, men i 20 -års åldern började de samla på sig kilon och är i dag väldigt överviktiga. Jag vill inte och tänker inte gå i deras fotspår! 

Men hur? Hur ska jag göra det? Hur ska jag klara av det? Ska jag gå med i ett gym? Har funderat lite på Unisport som är ett gym som finns till för studeranden. Det är billigt och det ligger precis intill där jag studerar. Men det finns ändå något som tar emot. Jag känner mig på något sätt så ensam. Ingen av mina studiekamrater har gymkort där, och dessutom vet jag inte riktigt var det är och vilka manicker det finns... Det finns också olika jumppor man kan gå på, men då måste man boka tid på förhand och jag är rädd att jag inte alls ska kunna följa med rörelserna och bli helt svettig och andfådd, medan alla andra gör rörelserna galant utan att ha det mista svettpärla i pannan. Löjliga saker jag vet. Jag försöker bara hitta på ursäkter varför jag inte ska gå med. Konstigt nog så har de här ursäkterna funkat så här långt. 
bildkälla
Men jag vill nu inte heller att ni ska tro att jag konstant mår dåligt för att jag väger det jag väger. Ibland har man bättre dagar och ibland sämre. Jag har vuxit upp med tron om att jag är vacker och värdefull som jag är, och det är något som sitter väldigt djupt i ryggmärgen. Min tro har också gett mig mycket kraft att se mig som den Gud ser mig, men som sagt, ibland har man sämre dagar. Och jag är ju ändå inte smällfet (ännu åtminstone inte), så det går ju inte direkt nån nöd på mig.    

Varför detta inlägg? Jo, jag ville släppa ut alla tankar jag gått och burit på den senaste tiden samt ärligt berätta för er hur det står till med det där hälsosamma livet. Not so healthy after all, huh? Jag har inte skrivit allt detta för att fiska komplimanger. Jag vill istället veta hur ni som motionerar regelbundet och äter hälsosamt klarar av det! Hur håller ni motivationen uppe? Hur ofta tillåter ni er att äta något onyttigt? Någon som vill bli min jumppa-kaveri? Några andra tips? Lämna gärna en kommentar här nedan!

2 kommentarer:

  1. Jag är glad att du skrev det här inlägget, läste det med största intresset och vill verkligen hjälpa till. Först vill jag berätta hur jag gör, sen vill jag berätta vad du kunde göra bättre.

    Jag går på gym, men tränar inte 100% regelbundet. Jag har perioder då jag tränar regelbundet och hårt, äter nyttigt och är super inspirerad att få mer muskler etc. Men jag har även perioder då jag först varit sjuk en vecka och inte tränat under den tiden och så har det fortsatt 2-3 veckor så jag endast gått på gym typ en gång...

    Så jag har även mina lata stunder. Jag tillåter mig liiiiite lathet. Men passligt.


    Du vet ju att jag i lågstadie ända till början av högstadie var lite mullig och åt godis helatiden, tränade aldrig och mådde skit ganska ofta... Det ändrade då tandläkaren skrämde livet ur mig, så jag hade karkkilakko i ett år. Då gick jag genast ner i fettmängd medan jag samtidigt tränade lite och växte på längden. Efter det har jag bara fortsatt.


    Som inspiration till att fortsätta träna:
    Jag lyssnar mycket på glada låtar, tittar på filmer där skådespelaren ser bra ut, någon jag önskar jag såg mer ut som. Ibland då jag känner att för att kunna träna idag måste jag ha extra inspiration, då kollar jag på youtube videon av grovt överviktiga människor som berättar om hur svårt allting är och hur dåligt de mår. Efter såna videon brukar jag snabbt hoppa ur soffan och fa på en rask lenkki.
    Så läser jag några träningsbloggar, är subscribed till tränings-tipsvideon på youtube och är subscribed till "Health_and_fitness" och "Keep_fighting" på instagram, som dagligen postar inspirerande meningar och bilder för att fortsätta träna och inte ge upp.

    Exempel:

    "EXERCISE! LIKE YOUR BODY IS THE ONE THING THAT IS ACTUALLY YOURS, SOMETHING YOU CAN MOLD AND TRANSFORM & NEVER HAVE IT BE TAKEN AWAY FROM YOU. WHY WOULD YOU SETTLE TO LET YOUR BODY BE ANYTHING LESS THAN ITS BEST?"

    "TAKE CARE OF YOUR BODY... YOU ONLY HAVE ONE!"

    "STRENGTH ON THE OUTSIDE CAN ONLY COME FROM STRENGTH ON THE INSIDE"

    "WORK HARDER - EAT BETTER - RUN FASTER - FEEL STRONGER"

    De två förstnämnda inspirerar mig mest. Vi har faktist endast EN kropp i den här världen. Om man mår så mycket bättre på ALLA sätt av att ta hand om den och äta hälsosamt, varför inte välja att må bra? Det är ändå man själv som gör sitt eget val. Jag har valt att inte gå i min pappas fotsteg med den dåliga hälsan, utan i mammas hälsosamma fotsteg.


    Jag hjälper gärna till, tar dig ut och springa i lugn takt, ger tips och pushar på lite. Ifall du vill ha hjälpen. It's your call.

    Sist och slutligen är det bara att välja: "Vill jag idag dra på mig lenkkitossor och fara på lenkki? Fast det bara sku bli 10 minuter och jag troligen skulle måsta pausa varannan minut? Eller vill jag hellre spendera dessa minuter framför TV:n hemma och äta något smått gott som hjälper till att sättas runt magen och på rumpan och låren?"

    Det handlar om att välja vilken livsstil man vill ha. Och kom ihåg - att man svettas är en bra sak, och svetten går alltid att tvätta bort. Träningsvärken som jag känner dagen efter - och ibland ännu tre dagar efter - NJUTER jag av. För jag vet att kroppen bygger muskler, den bränner fett. Jag har tränat hårt, och det känns. Med den vetskapen njuter jag då jag känner värken brinna :)


    Länkar:
    http://chriceps.blogg.se/
    http://www.tumblr.com/tagged/fitness%20motivation
    http://www.youtube.com/user/charliejames1975?feature=g-hist

    I den här sista länken med träningsvideon - man behöver inte villa se ut som de som visar övningarna, men man kan göra själva övningarna! ;) De övningarna kan man göra hemma också - man behöver inte gå till något gym och betala dyra pengar.


    Förlåt att det blev så långt skrivet av mig, jag ville bara hjälpa :P <3

    SvaraRadera
  2. Först och främst: tack för den långa och informationsrika kommentaren! Det är fint att du vill hjälpa till!
    Det är roligt att höra att du är mänsklig och ärligt kan säga att du har latare perioder, det gör att jag kanske ser på ett hälsosamt liv lite mindre som ett "fängelse" där man aldrig får slacka efter. Och det är skönt att höra att vanliga människor inte orkar med det hela tiden.

    Tack för alla inspirationstips! Jag ska verkligen kolla in dem! Jag håller med det där som du skrev om att vi bara har en kropp och att vi ska ta hand om den.
    Just nu känns det inte som jag kommer att njuta av träningsvärk, men en dag kanske, då jag kommit in i det! :)

    Jag tackar så hemskt mycket för ditt erbjudande. Jag tar väldigt gärna emot hjälpen! Jag har ju inte tillgång till Forever, men det där du sa om lenkki låter ju ganska okej. (Fast ... kan man springa ute på vintern? Låter jobbigt) ;P You name the day så gör vi slag i saken!

    SvaraRadera