lördag 13 oktober 2012

To know where you're from is knowning who you are

Ni minns när jag skrev om Ifolorboken? Nu har jag gått igenom pappas alla foton och hittade hans foton som han har fotat av riktiga bilder. Bilder på mina förfäder. Och jag måste säga att jag blev nästan avundsjuk när jag såg vilka kläder de bar. Som hämtat ur Downton Abbey! 

Detta är I. Frejborg, min farmorsmor. Visst ser hon ut som en fashionista?!

Det här är F. Wiik, min farfarsmor. Det här om något skriker Downton Abbey! Men det är ju från samma tid...   
 Jag kan inte annat än beundra de gamla bilderna jag hittade. Jag har så många frågor, var är det taget? Hur gammal är hon här? Hur såg världen ut på hennes tid? Hur var hennes liv? Vad tänkte hon på? Vad hade hon för intressen? Liknade hon mig? Hurudan var hon som person? Men inga svar. Jag kommer aldrig heller att få svar på dem. Men jag kan låta hennes "legacy", som man skulle säga på engelska, leva vidare. Jag kan blogga om dem här och jag kan visa de här fotona för mina barnbarn så att de aldrig glöms bort. Det är faktiskt sant det som sägs: "To know where you're from is knowing who you are". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar