tisdag 6 mars 2012

Jag ÄLSKAR Downton Abbey!

Bildkälla
"Jag menar det. Seriöst. Jag är upp över öronen förälskad i en tv-serie. Patetiskt, men sant.

Serien handlar om det som händer på det engelska godset Downton abbey under perioden 1912 -1919 (hittills i alla fall) , både det som den adliga familjen Grantham och det som deras tjänstefolk får vara med om. Den första säsongen avslutas med meddelandet om att första världskriget har brutit ut, vilket präglar hela andra säsongen. Jag tycker det är bra att serien inte bara handlar om hur de snobbiga och välbärgade har det, utan att den också tar upp hur det är att t.ex. vara hushållerska i ett stort hushåll. 

"Uppe" sker det en massa intriger, allt från att det inte finns någon manlig arvtagare till syskonrivaliet till strävan att hitta en make. "Nere" har tjänstefolket tunga dagar, retar varandra, har kärleksaffärer... o.s.v.Vem kan motstå ett saftigt kostymdrama? Inte jag i alla fall. Downton abbey har allt - glamour, lyx, misär, humor, tragedi, oväntade vändningar, ljuvlig musik och framför allt kärlekshistorier. Ska Mattew och Mary äntligen finna varandra?"
Kolla in deras glamorösa edvarianska klänningar! Bildkälla
Matthew och Mary i mitt hjärta bildkälla
 Detta skrev jag för ca en månad sedan. Jag ville inte publicera det eftersom Downton Abbey-magin inte kändes så levande då. "Vem bryr sig, det är ju ändå bara nån gammal tv-serie", tänkte jag. Men då hade jag inte sett del två av julspecialen som jag såg nyss, för bara några minuter sedan. Och nu kom allt tillbaka. All kärlek. För det är ju så, att jag verkligen älskar Downton Abbey. Alla problem löstes upp och ååååh.... jag kan inte med ord beskriva den allra sista scenen! Det alla tittare med spänning hade väntat på i två långa säsonger fullbordades under 3 min och 10 sekunder (jag kollade på nytt på klippet på YouTube. Skulle gärna visa det för er, men avhåller eftersom den skulle innehålla en alldeles för stor spoiler). Jag längtar med spänning på säsong 3, må det vara september snart!

4 kommentarer:

  1. Yes! Jag älskar också Downton Abbey! <3 och jag tittade också det sista avsnittet (season 2) och vilket romantiskt slut på det! Jag väntar sååå på att season 3 kommer! ;) förresten kommer den ti Sveriges tv i september eller?

    SvaraRadera
  2. Jag med!!! :) Den släpps i september och åtminstone kommer den till SVT i september, men jag tror nog att den också kommer till YLE eftersom det är en så populär tv-serie. Dessutom sa hallåan(på yle)innan det sista avsnittet började att de kommer att visa repriser hela sommaren och sen "i höst" visar de season 3, så nånstans där i september-oktober-november antar jag.

    SvaraRadera
  3. Hahha, ja tycker också om den <3 Ha bara hunni se 3 avsnitt hittils, skrivningarna ha stört mig... Men på veckoslute kan ja ha en maraton :D (ja e en sån hän liten olaglig unge som ser på tv serier över internet)

    SvaraRadera
  4. Yes en till på vår sida! :) Downton abbey är verkligen fängslande! Jag brukar också se på tv-serier över internet, men en del serier som jag en gång börjar se på på tv, vill jag fortsätta se på tv... :)

    SvaraRadera