lördag 13 september 2014

Wreck This Journal

Varning! Detta kommer att bli ett mycket långt inlägg! 

Nu när du har blivit varnad kan jag sätta igång. Allt började med att jag råkade se några Youtube-videor där folk visade upp sina färdiga Wreck This Journals. Jag blev fascinerad och bestämde mig för att ge en sådan åt Rebecca i födelsedagspresent. När jag klickat iväg boken åt henne kände jag mig allt mer och mer sugen på att köpa en själv. Några dagar senare klickade jag en hem åt mig också och äventyret kunde börja. 
De tre första dagarna jag hade den i mina händer var jag alldeles besatt av den. Jag gjorde säkert 15 sidor på tre dagar, vilket är enormt mycket med tanke på att en sida tar allt från en halv timme till tre timmar att göra! 

Nå nu kanske du undrar; Hanna, vad är en Wreck This Journal egentligen? Det ska jag berätta för dig. 
En Wreck This Journal hamnar egentligen under pysselbokskategorin. Jag föredrar att kalla det en "äventyrsbok" eller en "upptäcktsbok". Basically är det en bok där det på varje sida/uppslag finns någon slags uppmaning som man ska utföra. Alla utmaningar är jättekreativa och superroliga att göra! 

Det finns två vägar man kan välja att gå: 1.) Göra den så fin som möjligt eller 2.) Försöka skapa kreativt kaos/förstörelse. Jag har försökt gå mellanvägen och göra den både fin och förstörd. 
Här är instruktionerna (som jag klottat och ritat runt). 

Det finns också en varningstext som jag tycker är lite rolig: 

Warning: During the process of this book you will get dirty. You may find yourself covered in paint, or any other number of foreign substances. You will get wet. You may be asked to do things you question. You may grieve for the perfect state that found the book in. You may begin to see creative destruction everywhere. You may begin to live more recklessly.
Nu tänkte jag visa några av de sidor jag gjort, samt ge en kort förklaring om det behövs. 
Crack the spine - Leave this page blank on purpose
Det står "Stand here - wipe your feet, jump up and down". Jag gick ut en regnig dag i augusti och gjorde mina gummistövlar så smutsiga som möjligt - och när ingen såg steg jag på boken!
 
Pour, spill, drip, spit, fling your coffee here. Den här sidan fick mitt hjärta att brista. Kaffet rann ÖVERALLT och förstörde en massa andra sidor...

... bland annat min "Poke holes in this page using a pencil" -sida, som jag var stolt över. Jag hade ritat ballonger med tusch (och gjort hål i dem på den högra sidan) men kaffet fick tuschen att rinna överallt.
This page is for handprints or fingerprints - get them dirty then press on

Color this entire page
Press leaves and other found things - samma dag som jag stampade på boken med mina gummistövlar plockade jag också blommor och blad som jag sedan hade i press i en vecka. Det här är en av mina favoritsidor.
Scribble wildly, violently, with reckless abandon - superenkel och rolig att göra!
Fill this page with circles - jag stansade in bubbelplast! Det här är en av mina absoluta favoriter eftersom jag kände mig så otroligt kreativ när jag kom på den här idén!
Write one word over and over - jag valde "courage" (mod). Tog superlänge, men resultatet är riktigt fint!
Climb up high, drop the journal. Den här var både rolig och skrämmande. Jag släppte den från vår balkong på andra våningen och hade Gustav att stå där nere och kasta upp den tillbaka åt mig. Har detta på film, och om jag bara får det att funka skulle jag vilja visa den här.
Place sticky things here (honey, gum, syrup, glue, sucker, marshmallows). Här har jag lite gått min egen väg eftersom jag använt klistermärken istället för de matinspirerade grejerna som föreslogs. Men instruktionerna får tolkas hur som helst! Och klistermärken är ju "sticky"!
Jag tror att jag får dela upp det här inlägget i flera delar, så stay tuned för part 2!  

2 kommentarer:

  1. Hej, varifrån skaffade du den? Ser så roligt ut att jag är lite frestad att skaffa en åt mej själv nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte min från Adlibris ( http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=0399161945 ), men såg att de också hade den i Hagalunds Akademen :) Rekommenderas varmt, både avkopplande och roligt!

      Radera