söndag 21 september 2014

Främlingssamtal, cellgrupp, lande

Livet rullar på som vanligt. 

Förra veckan var en riktigt bra vecka. En jätte random sak hände: jag träffade en man från Frankrike i en park när jag var och barnvaktade Lisa på onsdag, och vi talade i 1 ½ h! Han var där med sin dotter, och hon och Lisa lekte tillsammans, så därför blev det så att vi pratade. Jag kom därifrån riktigt glad eftersom jag nästan aldrig talar med främlingar (mest för att de pratar finska) och för att han var så trevlig. Vi talade ett mishmash av engelska, finska, franska och svenska, men mest engelska. Random, men väldigt givande. 

Jag har också fortsatt att lära känna mina pedagogik studiekompisar, vilket är jätteroligt. Jag och Sofia är redan mycket bra vänner.

Ni minns att jag talade om att jag skulle börja i en liten kristen cellgrupp? Nåväl, jag har nu varit på två möten och det har varit superbra. Det är i princip "soaking" (kristen term, orkar inte förklara) i en timme och sen lite snack och gemensam bön. Det har varit mycket givande. Enda nackdelen är att det är klockan SJU i ARABIA, vilket innebär att jag på tisdagar måste stiga upp 05:35 ... 

Mamma hade födelsedag på lördag (20.9) och hennes önskan var att vi skulle fira den på Tonttis, på lande, så vi packade iväg oss dit på lördag eftermiddag. Det var helt enormt skönt. Jag hade inte varit där sen juli, så det var ett kärt återseende. Lördag kväll var speciellt mysig då vi hade brasan på i spisen som sprakade så muntert och en massa stearinljus på runt om i rummet för att ytterligare höja på mysfaktorn. Jag fick dessutom gjort en massa sidor på min WTJ, speciellt sådana som är svåra att göra i stan (bl.a. "hide this page in your neighbor's yard",  "tie a string to the journal, go for a walk, drag it" och "rub this page on a dirty surface". Men vet ni vad som hände? Jag glömde min dagbok hemma!!! Det har aldrig hänt under de åtta år jag skrivit!!! Jag blev helt chockad först och trodde att jag nu skulle bryta mitt över åtta år långa rekord, men kom sen på att jag kunde skriva dagens sida på ett annat papper och sen limma in det när jag kommer hem. 

Nästa vecka blir det många deadlines och presentationer, måndagssamling med studentmissionen, cellgrupp på tisdag och förhoppningsvis någon träff med någon kompis. Och säkert mycket mer än det! Vi hörs!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar