torsdag 6 december 2012

Självständighetsdag

Ännu en fantastisk dag. Idag firar vi att Finland har varit självständigt i hela 95 år! Det är något att vara stolt över! 

Vi har som tradition i vår kyrka att alltid ha basar på självständighetsdagen, så även i år. Jag och mina fellow GY-medlemmar hade ansvaret för snabblotteriet, och det var lika roligt som vanligt att stå bakom bordet och sälja. Jag vann en del saker och fyndade annat smått och gott. Det var en väldigt familjär stämning och jag pratade med ung som gammal. Gotta love min församling! <3 Extra glad blev jag när Rebecca dök upp, det var en trevlig överraskning! 

Bilden är skamlöst stulen från nätet (källa) , så riktigt så här fancy såg det inte ut
Kvällen firades med blinier, vilket har blivit något av en tradition hos oss. Det låter kanske inte så gott med smetana, rå lök och rom på boveteplättar men det anses faktiskt vara en delikatess! En del av mina kräsna läsare skulle säkert snörpa på näsan åt det, men jag gillar rätten!

Vad vore en självständighetsdag vara utan självständighetsbalen? Det är nästan ett måste att bunkra sig framför tv:n och följa med den tre timmar långa visningen. Jag gillar den förstås för klänningarnas skull (duuh) men också för att balen representerar det närmaste Finland kommer till kungligheter. (Alla som känner mig bra vet att jag älskar kungligheter!). Ack, om jag bara skulle få gå på bal! 
Källa Bild från balen 2011

1 kommentar:

  1. Hej Hanna!
    Jag läste ett av dina inlägg och skulle vilja komma i kontakt med dig.
    Jag är journalist och jobbar i Stockholm.

    Kan du skicka mig ett mail på dmehr@me.com så berättar jag mer.

    Allt gott!

    David

    SvaraRadera