fredag 16 november 2012

Och så har man läst sin första bok på norska!

Försök läsa det här och se om du förstår!
Boken heter "Fuglane" (=fåglarna) och är skriven av Tarjei Vesaas på 1950-talet. Hela 243 sidor har den! Och dessutom på nynorsk!* I början gick det trögt, men efter ett tag vande jag mig vid norskan och sen flöt det bara på. Boken handlar om en 35-årig efterbliven man som bor i en stuga i en skog tillsammans med sin syster. Mycket handlar om hans tankevärld och hur han ser på världen. Jag tror jag med 100 % säkerhet att ingen av mina läsare någonsin kommer att läsa den här boken, så jag kan utan tvekan berätta hur boken slutade : han dör på slutet. Det var alltså inte en så munter berättelse. Men roligt var det att läsa på norska! 

* I Norge finns alltså två skriftspråk; bokmål (det gamla) och nynorsk (Det nya. Det är svårare för oss svenskar att förstå)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar