fredag 8 juni 2012

Sverigekryssning och inträdesprov nr 2


Kusiner + en flickvän (hon till vänster) och deras föräldrar (man + moster)
Dagen efter att jag tagit studenten for jag på kryssning med mina kusiner. Det var kanske inte den bästa idén. Inte för att vi inte hade roligt, för det hade vi, men jag hade inte ännu hunnit smälta studentfirandet + att jag var enormt trött och i ett stort behov av vila. Men har man lovat så har man (eller ja, jag blev ju faktiskt tvingad...). På ditvägen gungade båten alldeles förskräckligt (men inte lika mycket som under abikryssningen) så både jag och Linnea spydde. Usch. I Stockholm gick vi omkring i Gamla Stan och livrustkammaren på förmiddagen och på eftermiddagen var det butikerna i centrum som gällde. Allt jag köpte var två tidningar och två böcker. Men en helt kul dag var det nog. Jag blev bara lite irriterad på mina kusiner som inte har nån känsla över huvudtaget för kultur eller ens vett och etikett. Men kul var det att slippa finskan för några timmar och bara vila i tryggheten av mitt eget modersmål.

Vi såg kanske en kunglighet vid slottet! Eller nån högt uppsatt i alla fall! Alla måste gå åt sidan och stallknektarna stod på rad och blåste fanfar när den här hästdroskan svepte förbi.
Eftersom jag for på kryssning var det panikläsning som gällde inför mitt sista inträdesprov, journalistik. Det kändes bara så dumt att läsa på något som jag ändå inte vill till 100 %. Det insåg jag när jag försökte läsa "Medierna på marknaden",som boken hette, eftersom jag varje gång höll på att somna. En liten bekännelse: jag läste faktiskt aldrig hela boken. Läste ca 130 sidor och skumläste de 50 sista sidorna. Bad Hanna. Men prov gick väl helt okej ändå. Vi var närmare 200 som skrev, och ca 20 antas, så jag tror nog inte att jag är en av dem, men jag försökte i alla fall. Ja, och nämnde jag att provet höll på i 8 timmar? (Det var en en timmes lunchpaus mitt på dagen, men ändå!) Nu kan jag äntligen officiellt börja fira sommarlov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar