torsdag 29 augusti 2013

Your Grammar Sucks

Jag har på senaste tiden klickat mig in på Youtube väldigt ofta. Och där har jag skrattat och gråtit, men också blivit förfärad, äcklad och inspirerad. Har hittat både skatter och skräp. Bland annat Nigahiga, KevJumba, Teensreactto, Ellen Degeneres och JacksGap har jag hittat. 

Det senaste fyndet är en kille som har en serie som heter "Your Grammar Sucks" (YGS). Han tar helt enkelt screen capss av riktiga kommentarer som folk skriver på Youtube och läser upp dem precis som de är stavade. Och jag som är ord- och grammatikintresserad finner ju det här förstås alldeles hejdlöst roligt. Skulle ju förstås vara ännu roligare på modersmålet, men eftersom Youtube-världen domineras av engelskan är kommentarerna på engelska. 

Man kan ju förstås säga att han är en arrogant amerikan som gör narr av folk som kommer från någon annan del av världen och som inte kan så bra engelska. Men huvudpoängen med videorna är att visa att många som skriver hatiska kommentarer på internet inte är så bra på att stava, och därför kanske inte heller så intelligenta. Att sådana som vill trycka ner andra inte själva har så mycket att komma med.  

Om man inte bryr sig om allt det där kan man i alla fall titta igenom videorna (det finns 57 st hittills!) och skratta åt felen. Vad tycker ni, är det roligt? Eller är det bara jag som förstår mig på sådan här humor? :)

2 kommentarer:

  1. Älskar YGS också! YGS #50 är nog den bästa enligt mig!

    SvaraRadera
  2. Yay! Har inte sett alla avsnitt ännu, men ska definitivt se det 50:nde avsnittet! :)

    SvaraRadera