torsdag 25 april 2013

Runeberg & Justin Bieber

Vi hade loppis i kyrkan förra veckan och det enda jag kom hem med var en gammal och sliten bok. Det är Runebergs Fänrik Ståls sägner utgiven år 1900! Det hör verkligen till tungviktarna i vårt lands litterära historia. Det är alltså en samling dikter och jag tror ni känner igen den första ...

 (Om ni inte gör det måste jag ha ett allvarligt snack mer er).

Jag gillar det gammalmodiga språket, den ålderdomliga stavningen och att det rimmar. Det blir ju så vackert! Här är några exempel: 

 
Jag har insett att den här bloggen har blivit väldigt nördig på sistone ... Men är man språk- och nagelnörd och töntig så är man! 
För att rädda situationen tänkte jag visa en video jag hittade via Facebook. Haha! 


Ps. Jag har bara 2 skoldagar kvar till sommarlovet! Det ni! ;)

3 kommentarer:

  1. Den där videon e helt bäst!! Man borde gö de här i Finland :D
    H: Anton

    SvaraRadera
  2. Haha! Super! :D Jag tittade videon redan förra veckan, men tänkte ta en titt igen och gissa vad?! Den e borta från youtube och när jag trycker på ditt videoklipp så säger den att vieon är borttagen... Äsch då :-P

    SvaraRadera
  3. Haha, det borde man ha gjort ;)

    Ojdå, det märkte jag inte! Det var ju synd. Hoppas det finns nåt annat videoklipp på Youtube. Det gjordes ursprungligen i Norge, som sedan svenskarna kopierade, så kanske det finns en norsk version? :) Men bra att du ändå hann se videon en gång i alla fall.

    SvaraRadera