torsdag 11 april 2013

Update om det hälsosamma livet

Obs! Har du inte läst mitt "det här med ett hälsosamt liv" ska du läsa det innan du läser det här. Länk: (klicka)

Det har nu gått lite på en månad sedan jag skrev inlägget som fick mig att sätta igång. Det roliga är att det var faktiskt inlägget som jag skrev (och inte nån person eller tv-program eller dyl.) som gjorde att jag fick fart eftersom det då var officiellt när jag hade skrivit det på min blogg. Jag kunde ju inte skriva ett inlägg om att jag ska förändra mig och sen aldrig göra något!

Jag skaffade som sagt gymkort till Unisport och har hittills varit nöjd. Jag var några gånger ensam till gymmet, men efter ett tag fick jag Leila med mig, och vi två har gått åtminstone en gång i veckan regelbundet sen dess. Jag ville gå på grupptimme med någon som har gjort det förut, men min studiekompis hade träningsförbud i flera veckor, så det blev inte av - förrän igår. Då var jag på min allra första gruppträningstimme någonsin! Jag vet inte om det säger någon något, men timmen gick under namnet "body". Till min stora glädje var det inte alls så hemskt som jag trodde! Alla andra var lika svettiga som jag, läraren var bra, jag förstod henne fast hon talade finska och övningarna var inte komplicerade. Jag var ju förstås lite "lost" emellanåt och musklerna brände verkligen, men det var effektivt och jag kände verkligen att jag rörde på mig. Det här ska jag verkligen göra på nytt!

Mitt hälsosamma ätande, däremot, har gått i vågor. Ibland är jag jätteskärpt och äter inte en smula extra, men ibland faller jag för frestelsen och äter något ohälsosamt. Vid påsk hade jag ren på förhand bestämt att jag får äta allt gott som påsken erbjuder (hur skulle jag ha klarat mig utan grädde på memman, för att inte tala om påskäggen?!) 

Om det är något jag kunde förbättra skulle det vara att gå och gymma oftare och inte falla för frestelser lika ofta.  

Jag tänkte bara att mina läsare kanske ville veta hur det gick med det överlånga och överambitiösa inlägget med stora livsförändringar. :)  

3 kommentarer:

  1. Duktigt att du kämpar med den hälsosamma livsstilen och super att du gillade att gå på jumppa med tränare och andra likasinnade motionerande människor! :) Hoppas du inte blir för besatt av vad som är ohälsosamt och vad som är hälsosamt... Det är helt bra att äta godis eller annat sött, bara det inte e för ofta och för mycket. Men för skärpt e int så bra, för då e det som om du bestraffar dig själv. Sötsuget kan komma överraskande fort :/ Ja, det här har jag lärt mig, efter att jag kommit ifrån besattheten med kost och motion. Int kan jag säga att jag vet allt om det här, men jag vet bara vad som KAN hända om man blir för besatt med vad som e rätt o fel att äta. Balans mellan dem e bra :) sorry, långt meddelande. Fortsätt njuta av motionen! ;) (Jag skriver hellre anonymt, men du vet säkert vem jag e :))

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen! Jag tror dock att det inte finns någon risk för att det här går för långt eftersom jag älskar mat alldeles för mycket + att jag på nära håll sett hur det kan gå när man förlorar kontrollen. Jag har mina aningar om vem du är ... ;)

    SvaraRadera
  3. Bra :) jag menade inte att provosera dig, men ibland blir jag bara orolig. Att tappa kontrollen börjar ofta med så oskyldiga tankar och handlingar. Men jag tror nu att det inte kommer att vara nåt problem för dig, ha det bra! :)

    SvaraRadera