söndag 30 mars 2014

Modersmålslärare, jag?

Med tanke på rubriken har du säkert gissat alldeles rätt om vad det förra inlägget handlade om. 

Jag har alltså sökt till ämneslärarutbildningen och kommer att gå på intervju i april. 

Nu kanske en del undrar: "WHAAT?! Jag tyckte hon alltid sa att hon inte skulle bli moddalärare?!?!" Och där har ni alldeles rätt. I två års tid har jag gått omkring och sagt till alla som frågat: "Nej, jag ska inte bli modersmålslärare" (det är standardfråga nummer ett när jag talar med nån om mina studier).


Men nu har jag ändrat mig. Eller nästan i alla fall. Det var nämligen dags för mig att söka in till ett tredje biämne, som jag alltså kommer att studera hela nästa år, och då insåg jag att mina alternativ var ganska få. Jag kan nämligen inte finska tillräckligt bra för att kunna studera på finska, och då betydde det att jag hade väldigt få svenska möjligheter kvar. Och jag var som sagt i valet och kvalet om jag ville söka in dit eller inte. Jag vill fortfarande mer än något annat jobba med språkvård ( ="rätta" texter), men jag har kanske insett att jag inte kan bygga hela min framtid på att få jobb som språkvårdare eftersom tjänsterna är så få inom den svenska branschen här i Finland. Därför har jag valt att ha ett plan B -alternativ, och det är här ämneslärarutbildningen kommer in i bilden. 
Naaw ...
Jag har ändå redan studerat allt det andra som krävs för att bli modersmålslärare (man måste läsa båda nordiska språk och nordisk litteratur), så det var inget hinder. På onsdag gick jag och pratade med amanuensen vid Nordica och hon övertalade mig egentligen att söka. Hon sa bl.a. att man alltid kan söka och se om man gillar det, och att det finns icke-lärarjobb som också kräver pedagogisk utbildning. Dessutom kan det hända att jag aldrig ens kommer att jobba som lärare, man vet ju aldrig.

So there you go. Jag ska utbilda mig till lärare ändå fast jag var så emot det i början. Vad lär vi oss av det här? Jo, att livet kan förvåna en och sätta en i situationer man aldrig trodde man skulle hamna i, samt att människor kan förändras.    

Ps. Det här betyder att jag i något skede av mina studier måste fara till Vasa i sex veckor! Ds.

4 kommentarer:

  1. WoopWoop! Välkommen hit bara :D O bara för att man läser pedagogik behöver man ju inte bli lärare, precis som personen du tala med sa! Det är alltid bra med lite extra kunskap ;)

    SvaraRadera
  2. Tack tack! :) Det har du rätt i!

    SvaraRadera
  3. Låter bra! Komsi hitåt bara ;P Go for it, säger jag :) Vad betyder förkortningen "Ds." som du satte till i slutet?

    SvaraRadera
  4. Haha, tack! :) Visste faktiskt inte själv vad det betydde så jag fick googla. "Ps" betyder ju "post scriptum" (= "efter texten"), men jag hittar inte någon direkt översättning av "ds", fast en del menar att det betyder "densamme". Dessutom fick jag reda på att det är ett svensk påfund att skriva ut "ds" efter sitt "ps", så det är inte alls obligatoriskt eller ens nödvändigt. Tack för din fråga, nu fick jag veta en hel del nytt! :)

    SvaraRadera