fredag 10 augusti 2012

Böcker, kirjoja, books & libros

Varje sommar blir jag inspirerad att läsa alla de böcker som jag under året har skaffat men inte hunnit läsa. Varje sommar inser jag också att jag aldrig hinner läsa dem alla. Årets bokhög har verkligen blivit ENORM, mycket på grund av att jag fick en massa böcker som studentgåva (t.ex. av min ena gudmor fick jag en hel låda full med böcker som betytt mycket för henne).
Boklista sommaren 2012
När jag skrev sommarens boklista blev jag nyfiken på hur många böcker jag egentligen har i bokhyllorna som bara står och samlar damm, och därför skrev jag en lista till. Summan blev 32. Jag har alltså samlat på mig trettiotvå böcker genom årens lopp som jag aldrig har läst!

Då bestämde jag mig. Detta måste få ett slut! Jag har härmed självutgivet portförbud till allt som heter bibliotek eller bokhandel. Allra helst ska jag hålla mig på åtminstone 100 meters avstånd så att jag inte frestas att köpa/låna något. 

Just nu är det de här böckerna som står närmast på tur. Men frågan är alltid den samma: Ska jag läsa något jag verkligen vill läsa eller ska jag läsa något som jag känner mig skyldig till att läsa (som jag t.ex. fått i gåva)?  Men hur som helst, jag älskar böcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar