lördag 29 november 2014

Könsneutral äktenskapslag

Kontroversiellt tema minsann. 

Ska jag verkligen kasta mig in i den här debatten? När jag vet vad majoriteten av mina läsare tycker? 

Ja, för jag har rätt till min åsikt lika mycket som du. 

Om du missat det, så röstade riksdagen alltså igår ja till medborgarinitiativet om en könsneutral äktenskapslag, vilket ger homosexuella rätten att gifta sig. 

Och vad är min åsikt? 

Mitt svar är: jag vet inte. 

En del av mig tycker det är mycket fint och jag blev glad, men en del av mig blev ledsen när jag fick höra budet. Jag kommer ju från ett kristet hem (där homosexualitet är något negativt) och en kyrka som inte (på papper åtminstone) godkänner homosexuella. Därför är konflikten för mig så stor. Bibeln är ganska tydlig på den här punkten, men jag går med på att man kan tolka bibelställena på olika sätt. Min tolkning av Bibeln är ändå den att homosexualitet är något som framstår som mera negativt än positivt. Men det står ju också att man ska älska sin nästa och behandla alla på samma sätt, vilket jag ändå 100 % skriver under, så det är lite motsträvigt. Det som jag ändå vill understryka är att jag vill försöka älska en homosexuell lika mycket som en heterosexuell, jag vill inte behandla honom eller henne annorlunda. Jag har faktiskt en studiekompis som är homosexuell och vi har alltid kommit bra överens. Jag känner på ett sätt  jag att jag inte har någon rätt att säga hur nån annan ska leva sitt liv. Du lever som du gör, men jag skulle kanske inte göra på samma sätt.

Det som dock har stört mig i den här debatten är hur ja-sidan totalsågar kristna. I dagens samhälle är det så otroligt viktigt att inte diskriminera någon folkgrupp på minsta sätt, men plötsligt så är det helt okej att diskriminera kristna?!? De är som om de säger "hur kan du tycka så här?! Du är bara gammalmodig och trångsynt om du inte tycker som vi!". På Facebook är ja-sidan i klar majoritet, jag har faktiskt inte sett ett enda inlägg där någon skulle kritisera omröstningen. Varför? För att de som håller på nej-sidan vet att så fort de öppnar munnen blir de fullkomligt överkörda av folk som blir upprörda ("hur kan du ens tänka så?!"). 

Och oavsett i vilket läger man befinner sig i så måste man ändå konstatera att all den här hypen visar hur ett sekulariserat samhälle vi har blivit. Folk vill helt enkelt inte gå i kyrkan längre och följa dess bud. Och går de i kyrkan, vill de förändra den efter världen. En sak säger jag: kristendomen skulle inte stå kvar idag, 2000 år senare, om vi vid varje ny förändring i samhället lättat på Gud bud. Det är inte så det funkar.       

Jag är med andra ord i valet och kvalet. Jag vill helt enkelt inte ta ställning. Inte bara för att jag vet att hälften av min umgängeskrets är på ena sidan och hälften på andra sidan, utan för att jag själv inte kan bestämma mig för vad jag tycker.

Oavsett vad du själv tycker och tänker om det här hoppas jag att, om du kommenterar, gör det sakligt och inte skriver hatbrev till mig. Tack!

6 kommentarer:

  1. Intressant. Jag har ingenting emot kristna. Men det jag inte förstår är ledarna i riksdagen baserar sina argument på bibeln, att homosexualitet är en synd? Att människor inte skulle ha syndat mot bibeln alla jävla dagar? Tex. Sex före man har gift sig. Check. Varför ska man göra en så stor grej om en självklar sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar. Visst har människor syndat i alla dagar, men det är inte varje dag som riksdagen röstar för om något ska bli lagligt som många i kyrkan tycker är fel. Jämför t.ex. med om folk skulle vilja att kyrkan skulle gå med på och välsigna sex före äktenskapet, eller nåt ännu mer radikalt som mord. Nu säger jag inte att homosexuella är på samma nivå som mördare - verkligen inte - men jag jämför synder. För de flesta är mord moraliskt fel just på grund av Bibeln, och många använder samma argument för homosexualiteten trots att det handlar om vitt skilda saker. Om man accepterar det ena men inte det andra, vilken roll ger man Bibeln då? Ska man bara välja och vraka det som passar en? Så här tror jag att många kristna resonerar. Och tack för din kommentar!

      Radera
    2. För mej är inte mord fel pga Bibeln, det är fel för att du skadar så många människor med det... Men att homosexuella skulle få gifta sig, det skadar ingen! Man kan inte jämföra synder då de har alldeles annorlunda konsekvenser. Jag förstår inte ens hur Det kan stå i Bibeln att homosexualitet är fel, eller att människor kan påriktigt tycka det...Många kommenterar ämenet med att "alla människor kommer dö ut", på vilket sätt?! det kommer alltid finnas homosexuella, oberoende om de får gifta sig eller inte. Men som du sa, alla får ha sin åsikt, men jag förstår inte hur man kan tänka så som vissa gör.

      Radera
    3. Jag förstår din point med att mord skadar mer, men jag kan tänka mig att många kristna resonerar så att det skadar den homosexuelle eftersom det är en synd och synden leder till döden och helvetet (om man inte omvänder sig och tror på Gud på riktigt)... Men jag vet inte riktigt var jag står i det här. Ja, jag vet inte varför det står som det står i Bibeln. Men jag litar i alla fall på att Gud visste vad han gjorde när han lät människorna skriva ner hans ord. Mycket med Gud är sådant som vi människor inte ens kan förstå, först i himlen kan man förstå. Jag tror inte på att alla människor kommer att dö ut, det låter som struntprat i mina öron :) (ps. kom ihåg att jag inte är proffs på varken teologi eller Bibeln!)

      Radera
  2. Men engligt bibeln är ju mycket annat fel än att vara homosexuell som t.ex att raka sina ben och klippa håret, men vår värld har ändrats mycket på 2000 år och de här sakerna har blivit okei så varför skulle inte homosexualitet också bli okei eftersom vi leVER I EN HELT OLIK VÄRLD FRÅN VAD DEN VAR NÄR BIBELN SKREVS? bara min åsikt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det som man kanske lätt glömmer är att alla lagar och regler som står i Gamla Testamentet (främst i Moseböckerna) skrevs för det JUDISKA folket. När Jesus kom till jorden och dog på korset UPPHÄVDE han de gamla lagarna, och kom med en ny "lag" istället. Det står nåt i stil med att "det gamla är förbi, något nytt har kommit" och "jag har kommit för att upprätta ett nytt förbund" och med det menade man att judarna fortsatte att hålla på med sina regler, men att de judar (och andra) som konverterade till kristendomen var befriade från dem. Det är t.ex. därför som judar äter koscher (inte griskött) medan kristna får äta allt. Problemet är bara det att homosexualitet också pratas om i Nya Testamentet, vilket betyder att de reglerna också gäller kristna! (Ps. var står det om att man inte får raka sina ben? Det stället har jag aldrig hört om och sku vara kul och kolla upp!)

      Radera