tisdag 8 juli 2014

Jobbtankar...

Som du säkert vet jobbar jag varje vardag (i fem veckor) på ett ålderdomshem som städerska. Eftersom det nu är tredje sommaren jag är där går arbetet mest på rutin. Jag känner dessutom tanterna kollegerna och rummen ren från tidigare, vilket gör att allting går helt smooth.  

På något sätt har min inställning till jobbet också förändras. De två senaste somrarna var jag bara olycklig hela tiden och satt varje dag och räknade hur många dagar jag hade kvar tills jag äntligen fick sluta, men nu ... bryr jag mig inte längre. Jag går inte heller mera omkring och tänker på allt det som jag går miste om när jag är på jobb. Och visst måste jag ju stiga upp halv sju varje morgon, tvätta toaletter och stå hela dagen så att fötterna värker ... men det känns inte mera så hemskt. Kanske jag bara blivit äldre. Kanske jag bara mognat. Jobb = pengar, helt enkelt. Om jag någonsin ska flytta hemifrån så behöver jag pengar. Så enkelt är det. Och inte är det ju så att jag gör det bara för pengarna, jag gillar att prata med tanterna och jag gillar på något sätt att ha en rutin. Skulle jag inte haft jobb skulle jag bara ha ruttnat bort och slappat hela sommaren. Det hjälper ju också att mina närmaste vänner också har jobb, och att mamma valt att ta sin semester så att hon jobbar nästan samma tid som jag.  

Men förstå mig nu inte fel, jag kommer nog att bli galet glad när sommarjobbet tar slut nästa veckas fredag (18.7)! Då väntar en veckas ledighet och sen bär det av på tonårsläger som hjälpledare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar