lördag 31 maj 2014

Siivouspäivä 24.5

För en vecka sen deltog jag för tredje gången i Siivouspäivä, som är ett jippo som går ut på att man får sälja sina saker var som helst på stan. Jag var där med min kompis Leila som försäljare. 

Försäljningen gick inte lika bra i år som förra året, och det berodde på att Siivouspäivä vuxit till det dubbla, vilket betyder dubbelt fler kunder, men också mycket större konkurrens. Dessutom har folk blivit snålare och vill inte betala lika mycket för sakerna eftersom de kan få liknande för lägre pris hos nån annan. Det största enskilda köpet var 5,90 vilket kanske säger något om prisnivån. Totalt  fick jag ändå sålt för nästan 40 €.


Men trots att jag inte kom hem med några stora summor var det ändå värt det eftersom det var roligt. Jag fick ju förstås umgås med Leila och några andra vi kände som också sålde, men roligast var det att prata med kunderna. Och ja, jag pratade finska. Pratade säkert mera finska den dagen än jag gjort på hela året totalt. Jag blev inte ens nervös, jag pratade bara! 


Solen gassade på vårt stånd just under hetaste tiden (11-13) så jag brände min ena axel ganska rejält ... Men jag fick annars också färg i bl.a. ansiktet, vilket var trevligt. Det var dock mindre trevligt att hela nästa dag ha huvudvärk på grund av solen (fick antagligen solsting). 

Men all in all var det en jättetrevlig upplevelse, även om jag inte tror att jag kommer att sälja nånting på hösten i augusti, då tror jag att jag bara deltar som kund.     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar