måndag 21 januari 2013

Downton Abbey-syndromet

Om det fanns ett Downton abbey-syndrom skulle jag utan tvekan ha det. Just nu befinner jag mig i ett post-Downton Abbey-tillstånd.

Jag är ingen läkare, men skulle jag vara det skulle diagnosen bli : Person som älskar tv-serien "Downton Abbey" lite för mycket, vilket leder till överdriven konsumtion av andra böcker och filmer som tangerar samma ämnen som DA/alternativt utspelar sig under samma tidsepok. Det finns två faser: pre-DA och post-DA. I den förstnämnda fasen längtar personen alldeles otroligt mycket efter att DA ska börja igen på tv, och i den sistnämnda fasen är personen mycket olycklig över att DA inte mera visas på tv och kompenserar med en massa böcker i ämnet för att dränka sina sorger.


 ...



 ...



 ...



Ni som inte förstod mitt ynkliga försök att vara rolig kan kanske förstå det här bättre:
Ända sedan det sista avsnittet av DA visades på tv har jag känt en brinnande passion för tiden 1900-1920 och kastat mig in i en massa litteratur kring tidsepoken. Jag har läst skönlitteratur, men också även facklitteratur, vilket är ett område som fortfarande är lite outforskat för mig. Jag hade inte fattat förut att man faktiskt kan läsa faktaböcker bara för sitt höga nöjes skull. Nu vet jag det mesta om överklassen i England (under den perioden), första världskriget, tjänsteliv och en hel del om de personer som på riktigt har bott i Highclere caste (Downton Abbey-huset). För alla er andra som också drabbats av denna förfärliga  trevliga sjukdom har jag nedan sammanställt en lista på böcker jag har läst/läser som bäst/ska läsa som handlar om just detta.
Källa Bok jag läser på just nu (facklitteratur skrivet på ett skönlitterärt sätt)
Helt bra bok, men inte någon tio poängare (Skönlitteratur)

Bok som jag spontanköpte på Akademens rea (fick den för ett svinbilligt pris!). Har dock inte hunnit läsa den ännu. (Facklitteratur)
Har inte hunnit läsa den ännu men den verkar lovande ... (Skönlitteratur)
Och förstås denna bok ... Åh, så jag älskade den! Läste den för cirka en månad sedan och fick många aha-upplevelser. (Facklitteratur)
Jag ser framemot hösten 2013 då DA season 4 kommer att komma till våra finska tv-rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar